Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Het is dé HR-trend van dit moment: amplitie. Kortgezegd houdt amplitie in dat je het werkplezier van medewerkers verhoogt, de betrokkenheid bij de organisatie versterkt en hun fysieke en psychische gezondheid verstevigt. Dat levert niet alleen gelukkigere en meer tevreden medewerkers op, maar ook een lagere kans op verzuim. Tenminste, dat is het idee. Maar is amplitie echt zo’n belangrijke zaak? En hoe maak je die amplitieve werkwijze dan concreet?
Amplitie in plaats van preventie
Waar in de voorgaande jaren nog vol lof en urgentie werd gesproken over preventie – het voorkomen van fysieke en psychische klachten bij medewerkers – stellen nu steeds meer HR-professionals dat het nóg preventiever en vooral positiever kan. Door middel van amplitie dus. Met amplitie focus je meer op bevorderen in plaats van voorkomen. Maar waarom is dat zo’n goed idee?
Veranderingen in de arbeidsmarkt
Tien jaar geleden leefden we in een andere wereld. Pas afgestudeerden hadden het vaak erg zwaar in het zoeken naar werk en moesten soms zelfs blij zijn met een onbetaalde werkervaringsplek. Wie personeel nodig had, had het voor het uitkiezen. Meer dan driehonderd gegadigden voor de invulling van een vacature was zeker niet uniek.
Anno nu is de situatie op de arbeidsmarkt volledig anders. Nu zijn het de werkgevers die het zwaar hebben, met name in de techniek, de zorg, de ICT en het onderwijs. De medewerkers daarentegen kunnen kritisch zijn, ook al hebben ze soms nog geen werkervaring. Daarnaast blijkt het voor veel werkgevers een hele opgave om personeel vervolgens vast te houden. Na twee á drie jaar hoppen veel jonge medewerkers zonder al te veel moeite naar een andere baan. Bijvoorbeeld omdat ze ontevreden zijn, mogelijkheden en persoonlijke aandacht missen of gewoon nieuwsgierig zijn naar een andere omgeving.
Een betere arbeidsrelatie door amplitie
In de huidige arbeidsmarkt is amplitie mede daarom inderdaad een verstandig idee. Een medewerker die zich gehoord en gestimuleerd voelt, zal een sterkere band voelen met zijn werkgever en liever willen blijven. Niet elke werkgever realiseert zich genoeg dat een goede arbeidsrelatie investeringen vergt van twee kanten. Amplitie doet recht aan die gedeelde verantwoordelijkheid.
De vele voordelen van amplitie
Naast een sterkere band tussen werkgever en medewerker, zitten er nog meer voordelen aan amplitie. Met een amplitieve werkwijze richt je je namelijk op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van iedereen, ongeacht bestaand risico.
Toch kan amplitie net als preventie ook risico’s verkleinen. Door bijvoorbeeld ontwikkelgesprekken te voeren, kunnen niet alleen gerichte doelen van een medewerker naar voren komen, maar ook knelpunten. En waar nodig kun je interventies inzetten, gericht op het terugvinden van duurzame inzetbaarheid of het terugvinden van werkplezier. Of op het ontdekken van factoren die daaraan kunnen bijdragen.
Waar je je met preventie richt op het verkleinen van risico’s, kan je met een amplitieve benadering eventuele risico’s juist als kans zien. Verzuim of dreigend verzuim kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met problemen op de werkvloer, zoals strubbelingen in de relatie met een leidinggevende of een gebrekkige werk-privébalans. Als je dat soort problemen signaleert en als uitdaging kunt zien, kun je die weer problemen als uitgangspunt voor je daaropvolgende acties gebruiken. Problemen oplossen (preventief) is iets anders dan werkgeluk vergroten (amplitief). Het verschil zit hem in het kiezen van een perspectief.
Daarnaast kan amplitie er niet alleen voor zorgen dat de risicogroep kleiner wordt, maar ook dat er minder mensen in die groep (dreigen te) komen. Het kan leiden tot meer tevredenheid, minder verzuim, een sterkere verbinding en meer productiviteit onder medewerkers. Dat amplitie een goed idee is, kunnen we dus wel stellen.
Amplitie in de praktijk
Er bestaan verschillende ideeën over de beste manier om amplitie in praktijk te brengen. Hoe een amplitiebeleid vorm kan krijgen, is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals het DNA van een organisatie, de grootte, de groeimogelijkheden en de sector waarvan de organisatie deel uitmaakt. Het past niet binnen elk bedrijf om een fitnessruimte beschikbaar te stellen of om een kok in te huren die verse salades serveert.
Waar veel organisaties tegenwoordig op inzetten, is het geven van informatie. Trainingen en workshops over voeding, vitaliteit en balans zijn met name populair. Organisaties zijn bereid om te investeren. Een ander noodzakelijk ingrediënt van amplitie is het persoonlijke gesprek. Waar wordt een medewerker blij van? Welke kant wil de medewerker opgroeien? Zou een extra dag thuiswerken het leven makkelijker maken, of juist niet? Zijn er andere rollen die de medewerker aanspreken?
Zó start je met een amplitieve werkwijze
Amplitie gaat over mensen. Over wat ze nodig hebben en waar ze gelukkig van worden. Om hier serieus mee aan de slag te gaan, is het belangrijk om écht goed te luisteren. Luisteren kan op verschillende manieren, een van die manieren is middels een enquête. Daarin kun je bijvoorbeeld vragen stellen over de levensstijl, werk-privébalans en de behoefte die medewerkers binnen jouw organisatie hebben. Zo wordt helder wat je medewerkers missen, waar je bij kan sturen en waar je op in kan zetten.
Mogelijkheden om amplitie in te zetten zijn bijvoorbeeld:
- workshops geven met informatie over gezonde levensstijl of veerkracht;
- het beschikbaar stellen van gezonde voeding;
- om de zes maanden een persoonlijk gesprek voeren met medewerkers;
- korting geven op sportabonnementen;
- online educatie beschikbaar stellen, zoals de Vitalmindz App;
- thuiswerkdagen optioneel maken;
- medewerkers de vrijheid geven om hun tijd aan een persoonlijk ‘passieproject’ te spenderen;
- het organiseren van uitjes of teamactiviteiten, zoals de Virtual Reality Workshop.
Hulp bij amplitie
Kan jouw organisatie wel wat hulp gebruiken bij het toepassen van een amplitieve werkwijze? Wij hebben een uitgebreid aanbod om de vitaliteit en het functioneren van je medewerkers te versterken! We bieden bijvoorbeeld groepstrainingen, psychologisch onderzoek, coaching, webinars en Virtual Reality Braintraining aan. Wil je meer informatie over alle mogelijkheden of heb je vragen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?
Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.
Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?
Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.