Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Dat medewerkers af en toe werkstress ervaren is geen ramp. Maar zodra het gaat om langdurige werkstress, dan is het tijd om actie te ondernemen. Je wilt immers voorkomen dat het verzuim binnen de organisatie oploopt door een oorzaak die goed aangepakt kan worden. Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je het aan?
Wat is werkstress?
Werkstress is stress wat ontstaat door werk of in een werksituatie. Hierbij kun je denken aan langdurige blootstelling aan een te hoge werkdruk, werk doen wat niet past bij de persoon of een sociaal onveilige werkomgeving. Als daarnaast de eisen die jij stelt aan jouw medewerkers groter zijn dan de mogelijkheden om daaraan te voldoen, dan creëer je de perfecte voedingsbodem voor werkstress.
Ook kunnen privéfactoren een rol spelen, zoals het moeten verzorgen van een gezin of zieke dierbaren. Als werkgever heb je weinig invloed op privéfactoren, maar gelukkig kun je de werkfactoren wél zoveel mogelijk aanpakken. En het liefst zo snel mogelijk. Is er namelijk sprake van chronische werkstress? Dan lopen jouw medewerkers een groter risico om overspannen te raken of op het krijgen van een burn-out.
Hoe herken je werkstress en wat zijn de gevolgen?
Het is normaal als jouw medewerkers af en toe stress ervaren op het werk. Zolang er maar rondom die stressvolle momenten en situaties ook voldoende herstelmomenten zijn. Zijn die er niet? Dan kunnen medewerkers op meerdere vlakken klachten gaan ontwikkelen, zoals:
Lichamelijke klachten door werkstress
- Hoofd-, nek- en/of rugpijn
- Misselijkheid
- Verhoogde bloeddruk
- Hartkloppingen
- Vermoeidheid
- Meer zweten
- Maag- en darmklachten
- Duizeligheid
Mentale klachten door werkstress
- Piekeren
- Opgejaagd gevoel hebben
- Snel geïrriteerd zijn
- Gespannen gevoel hebben
- Meer moeite hebben met veranderingen
- Vergeetachtig zijn
- Onzekerheid
- Lusteloosheid
- Wisselende stemmingen hebben
- Schuldgevoelens
- Weinig/niets afmaken
- Concentratieproblemen
Gedragsmatige gevolgen door werkstress
- Slecht slapen
- Gebrek aan eetlust
- Vaker klagen
- Ergeren aan anderen
- Vaker ziekmelden
- Meer ongeremd drinken/roken/medicijngebruik
Gelukkig kun je (grotendeels) voorkomen dat de hoeveelheid werkstress bij jouw medewerkers uit de hand loopt. Niet alleen heb je als werkgever te voldoen aan bepaalde verplichtingen uit de Arbowet, ook kun je jouw medewerkers (preventief) ondersteunen door ze te leren omgaan met stress en werkdruk.
Verplichtingen volgens de Arbowet
In de Arbowet is duidelijk opgenomen dat een werkgever verplicht is om werkstress, oftewel psychosociale arbeidsbelasting (PSA), te voorkomen of te beperken als dit een risico vormt binnen de organisatie. In de meeste gevallen gaat het om zaken omtrent discriminatie, pesterijen, agressie en geweld, seksuele intimidatie en een te hoge werkdruk die psychische en sociale klachten veroorzaken. Het is echter niet zo dat medewerkers hierin geen eigen verantwoordelijkheid dragen: ook zij zijn verplicht om naar eigen vermogen zorg te dragen voor hun eigen gezondheid en veiligheid. Toch heb je als werkgever belangrijke verplichtingen volgens de Arbowet:

- Het maken van een risicoanalyse van werkstress als onderdeel van de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E);
- Het opstellen van een plan van aanpak en maatregelen nemen om werkstress structureel tegen te gaan;
- Medewerkers op de hoogte stellen van deze maatregelen.
Voldoe je aan alle verplichtingen? Super! Maar daarmee heb je de strijd tegen werkstress nog niet volledig gewonnen. Een verstandige vervolgstap is om medewerkers de handvatten aan te reiken die nodig zijn om werkstress zelf de baas te zijn.
Werkstress verminderen bij medewerkers
Soms is het als werkgever lastig om te begrijpen waar de ervaren werkstress vandaan komt. Misschien ben jij van mening dat jouw medewerkers helemaal geen drukke baan hebben. Maar de manier waarop stress wordt ervaren, verschilt per persoon: waar de een stress gebruikt om betere prestaties te leveren, wordt de ander er juist door verlamd.
Dus hoe kun je werkstress verminderen én medewerkers beter leren omgaan met stress?
Tip 1: Maak een overzicht van energieslurpers en energiebronnen
Is het duidelijk welke energieslurpers roet in het eten gooien voor jouw medewerkers? Ga het gesprek aan en breng ze in kaart. Maar ook: wat zijn hun energiebronnen? Waar halen jouw medewerkers hun balans en werkplezier vandaan? Wat zijn hun sterke punten en waar ligt hun kracht? Bij het ervaren van stressklachten gaat het vaak ook om het gebrek aan voldoende energiebronnen. Hoe kunnen jullie ervoor zorgen dat er voldoende energiebronnen zijn die goed aangeboord kunnen worden?
Tip 2: Maak duidelijke afspraken
Welke stappen gaan jullie ondernemen? Maak duidelijk wie wat doet en wanneer. Leg deze afspraken ook vast in een document. Plan daarbij ook alvast enkele evaluatiemomenten in waarop jullie de vooruitgang kunnen bespreken.
Tip 3: Schakel professionele coaching in
Lukt het jullie niet om samen de werkstress aan te pakken? Schakel dan professionele hulp in. Medewerkers die moeite hebben met stress kunnen goed ondersteund worden door coaching op het gebied van stress of persoonlijke ontwikkeling. Hierbij kunnen onderwerpen aan bod komen die te maken hebben met het leren overzicht houden, leren relativeren, de associaties met stress verbeteren, het aanpakken van bepaalde karaktereigenschappen als perfectionisme, en het leren bewaken van de eigen grenzen.
Ontvang je graag meer informatie hierover? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je altijd graag op weg met de mentale gezondheid van jouw medewerkers.
Meer artikelen voor tips en inspiratie

Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?

Introversie en leiderschap: de kracht van introverte leidinggevenden
Leiderschap wordt vaak geassocieerd met extraverte eigenschappen zoals assertiviteit, charisma en het vermogen om een groep mensen te motiveren. Gelukkig is er steeds meer erkenning voor de kracht van introverte leiders.

De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?

Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!

Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.

Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.

Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?

Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.

Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?

Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?

Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.

Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?

Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?

Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!

Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!

Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!

Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.

Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.

Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?

Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?

Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?

Skip de winterdip! Zo help jij medewerkers de donkere dagen door
Ken je dat gevoel? Januari is voorbij, maar de winter lijkt eindeloos te duren. Op wat zonnige dagen na is het buiten meestal koud, nat en grijs. Voor veel medewerkers zorgt dit voor een winterdip, ook wel de winterblues genoemd. Wat kun je hieraan doen?

Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?

7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?