7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Het is de sleutel tot een energieke werkomgeving en aanzienlijk lagere verzuimcijfers. Maar hoe creëer je zo’n fijne werkomgeving? In dit artikel delen we 7 tips die de cultuur binnen jouw organisatie een gezonde boost geven.
De betekenis van bedrijfscultuur
Maar eerst: wat is een bedrijfscultuur precies? De cultuur in een organisatie bestaat uit een verzameling van normen, waarden en gedragspatronen van zowel de werkgever als van de medewerkers. Het omvat de sfeer die er heerst: hoe gaat iedereen binnen de organisatie met elkaar om? En hoe wordt er gecommuniceerd?
Het belang van een gezonde bedrijfscultuur
Zoals we al noemden is een krachtige, positieve bedrijfscultuur onmisbaar voor het succes en de groei van een organisatie. Het vormt de basis van een werkomgeving waarin medewerkers gedijen en bloeien. Hieronder de voordelen van een gezonde bedrijfscultuur op een rijtje:
- Minder ziekteverzuim. Medewerkers die de juiste ondersteuning krijgen bij hun mentale en fysieke welzijn, zijn over het algemeen minder vaak ziek. Dit heeft een positieve uitwerking op het behalen van financiële resultaten, besparing van verzuimkosten en het functioneren van de organisatie.
- Minder verloop van personeel. Wanneer medewerkers een positieve werkervaring hebben, zullen zij minder snel geneigd zijn om te vertrekken. Dit resulteert in een besparing van kosten, zoals werving en inwerken van nieuwe personeelsleden. Maar het zorgt ook voor een stabielere werkomgeving en behoud van kennis en expertise op de werkvloer.
- Hogere klanttevredenheid. Een gezonde organisatiecultuur zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie en haar doelen. Hierdoor leveren medewerkers vaak betere service en zijn ze klantgerichter. Dit resulteert in een positieve klantervaring, wat de tevredenheid verhoogt en loyaliteit bevordert. Dit kan weer leiden tot een betere reputatie, meer vertrouwen van klanten en partners, en uiteindelijk tot een krachtigere positie in de markt.
- Betere prestaties. Medewerkers die meer werkgeluk ervaren, zullen een verhoogde motivatie hebben, productiever zijn en betere prestaties leveren.
7 tips voor een gezonde bedrijfscultuur
Tip 1. Herkennen en onderzoeken
Voordat je actief aan de slag kunt met het verbeteren van de cultuur binnen jouw organisatie, is het van belang om te onderzoeken wat de huidige stand van zaken is. Het herkennen van gezonde en ongezonde factoren in een bedrijfscultuur vereist een grondige analyse van verschillende aspecten. Neem de volgende punten mee in je research:
- De manier waarop medewerkers communiceren, samenwerken en problemen oplossen. Dit kan veel vertellen over de sfeer en dynamiek binnen het bedrijf.
- Zijn er al middelen en programma’s beschikbaar voor medewerkers die kampen met stress of andere (mentale) uitdagingen? Onderzoek ook of er openlijk gepraat wordt over deze programma’s, middelen of mentale problemen.
- Zijn leidinggevenden in staat om zich empathisch, ondersteunend en inspirerend op te stellen? Of is er een gebrek aan betrokkenheid bij de behoeften van medewerkers?
- Onderzoek de manier waarop feedback wordt gegeven en ontvangen binnen de organisatie. Is er bijvoorbeeld voldoende ruimte voor inbreng van medewerkers?
- Worden prestaties en bijdragen van medewerkers op een eerlijke en transparante manier erkend en beloond?
- Bekijk de missie, visie en waardenverklaringen van het bedrijf, evenals andere officiële documenten zoals het personeelsbeleid. Worden deze ook daadwerkelijk opgevolgd?
Door bovenstaande factoren te onderzoeken en evalueren, krijg je meer grip op de gezondheid van de bedrijfscultuur van jouw organisatie en kun je waar nodig aanpassingen doorvoeren. Neem ook zeker de bevindingen van jouw medewerkers hierin mee. Je kunt alle informatie op verschillende manieren achterhalen. Stel bijvoorbeeld een medewerkerspanel samen, voer persoonlijke gesprekken of zet een enquête uit onder je medewerkers.
Vitalmindz App: voor vitale medewerkers
Ontdek de appTip 2. Een veilige werkomgeving
Zodra je de huidige stand van zaken in kaart hebt gebracht, is het tijd om actief aan de slag te gaan. Een belangrijk actiepunt is het creëren van een fijne en veilige werkomgeving. Voor veel organisaties zal dit vanzelfsprekend zijn, maar helaas is dat nog lang niet overal het geval. In 2022 voelde maar liefst 10,3% van de medewerkers zich namelijk gediscrimineerd op het werk, bijvoorbeeld vanwege huidskleur, geslacht of ziekte. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.
Wat een veilige werkomgeving precies inhoudt, verschilt per organisatie. Bespreek daarom regelmatig met je medewerkers wat ze nodig hebben om in een omgeving te werken waarin ze zich fijn, veilig en comfortabel voelen. Zorg dat er een vertrouwenspersoon aanwezig is waar medewerkers terecht kunnen met zorgen, klachten of problemen op het gebied van pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, kleineren, et cetera.
Moedig daarnaast open communicatie aan tussen medewerkers en management, zodat medewerkers zich vrij voelen om zorgen of problemen te uiten en feedback te geven. Toon respect en waardering voor iedereen, ongeacht hun functie, ras, achtergrond, geslacht of andere kenmerken. Laat bijvoorbeeld op regelmatige basis een spreker langskomen over onderwerpen als feedback geven en diversiteit en inclusie.
Implementeer de benodigde maatregelen en verwerk deze bijvoorbeeld in een veiligheidsprotocol of -procedure. Zo bevorder je een cultuur van veiligheid, respect en welzijn.
Een open communicatiestijl stimuleert dat medewerkers eerder aan de bel trekken als zij tegen dingen aanlopen. Hierdoor kun je verzuim en verloop binnen de organisatie verminderen.
Tip 3. Heldere communicatie
Iedereen is gebaat bij heldere communicatie. Dit geldt niet alleen voor interpersoonlijke communicatie, maar ook voor het delen van bedrijfsstrategieën, updates, doelen, et cetera. Moedig als werkgever aan om eenvoudig, open en concreet te communiceren op alle niveaus binnen de organisatie. Werk daarbij aan een bedrijfscultuur waarin medewerkers zich vrij voelen om ideeën, zorgen en feedback te delen. Doe dit bijvoorbeeld middels een ideeënbus waarin medewerkers hun input kunnen delen, teamgesprekken of een-op-eengesprekken. Hierdoor versterk je de betrokkenheid vanuit beide partijen en ben je beter in staat om samen te werken aan doelen en projecten. Een open communicatiestijl stimuleert tevens dat medewerkers eerder aan de bel trekken als zij tegen dingen aanlopen, waardoor je verzuim en verloop binnen de organisatie kunt verminderen.
Tip 4. Een goede werk-privébalans
Een goede werk-privébalans draagt bij aan de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers. Wanneer medewerkers voldoende rust kunnen nemen en tijd hebben voor hun privéleven, zullen zij op alle vlakken meer in balans zijn. Dit is ook van positieve invloed op de prestaties: ze zullen gemotiveerder en productiever zijn. Zorg er daarom voor dat je medewerkers niet 24/7 bereikbaar hoeven te zijn of vaak moeten overwerken. Implementeer indien mogelijk bijvoorbeeld flexibele werkdagen en thuiswerken. Of bied cursussen en opleidingen voor persoonlijke ontwikkeling naast of tijdens werk.
Tip 5. Oprechte waardering
Door je waardering uit te spreken aan je medewerkers, geef je hen een gevoel van erkenning en acceptatie. Ze zullen zich gezien voelen in hun inspanningen en bijdragen, wat hun zelfvertrouwen en motivatie vergroot. Daarnaast versterkt oprechte waardering relaties en draagt het bij aan een positieve sfeer binnen teams en organisaties. Het kan zelfs leiden tot betere prestaties. Over het algemeen zijn medewerkers namelijk gemotiveerder om hun werk beter voort te zetten wanneer zij weten dat hun inspanningen worden beloond.
Naast persoonlijke complimenten en erkenning, is het goed om waardering op andere manieren te tonen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een lunch of borrel bij het behalen van belangrijke prestaties. Of laat een medewerker in het openbaar weten dat je dankbaar bent voor diens inzet. Natuurlijk zijn ook loonsverhogingen of bonussen belangrijk om je medewerkers een gevoel van waardering te geven.
Tip 6. Werkdruk verlagen
Wie een gezond bedrijf met gezonde medewerkers wil, zal ervoor moeten zorgen dat een hoge werkdruk niet de standaard is binnen de bedrijfscultuur. Ten eerste kan een constante hoge werkdruk namelijk leiden tot stress en andere mentale problemen bij medewerkers. Dit kan vervolgens resulteren in verminderde productiviteit, lagere betrokkenheid en een verhoogd verloop van medewerkers. Ook kan het de kwaliteit van het werk beïnvloeden, met mogelijk fouten en verminderde efficiëntie als gevolg. Het is daarom belangrijk een goede balans te vinden tussen het behalen van doelen en het waarborgen van het welzijn van je medewerkers.
Tip 7. Ondersteuning waar nodig
Door een luisterend oor te bieden, zorg je ervoor dat jouw medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Ondersteuning kan nodig zijn op werkgebied, maar ook op privégebied. Soms heeft een medewerker bijvoorbeeld hulp nodig bij het uitvoeren van bepaalde taken of ervaart de medewerker stress. Door hier samen over te praten, ben je beter in staat om passende oplossingen te bedenken en kun je samen werken aan een gerichte aanpak.
Ook coaching en e-healthmodules zijn goede menthodes om jouw medewerkers te ondersteunen. Maak bijvoorbeeld kennis met onze Vitalmindz App: in dit platform kunnen jouw medewerkers onder andere chatten met een psycholoog, gebruik maken van coachingsessies en e-healthmodules bekijken. Er is voor ieder wat wils.
Een florerende organisatie
Bovenstaande tips dragen bij aan het creëren van een gezonde(re) bedrijfscultuur. Door dagelijks actief aan de slag te gaan met deze aspecten, zal er een werkomgeving ontstaan waarin medewerkers kunnen floreren en zich betrokken, gehoord en gewaardeerd voelen.
Vind je het lastig om deze veranderingen in de praktijk te brengen? Of ben je benieuwd hoe wij jouw organisatie hierbij kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag op weg naar een gezonde organisatiecultuur.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?
Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.
Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op?
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee.
Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.