7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Het is duidelijk dat het welzijn van medewerkers om meer draait dan alleen hun fysieke gezondheid. Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Het is als werkgever niet altijd even makkelijk om hiermee rekening te houden. Veel organisaties richten hun focus op verzuimmanagement, terwijl het implementeren van een welzijnsstrategie juist meer voordelen met zich meebrengt: het heeft een positiever effect op bedrijfsresultaten, zorgt voor meer betrokkenheid binnen de organisatie én maakt het behoud van waardevol talent makkelijker. In dit artikel leggen we dan ook uit hoe je als werkgever jouw medewerkers goed kunt ondersteunen op meerdere gebieden van hun algehele welzijn.
Fysiek welzijn
Fysieke gezondheid is wellicht de meeste bekende dimensie als het gaat om welzijn. Maatregelen die voorkomen dat een medewerker last krijgt van lichamelijke klachten door het werk worden dan ook veelvuldig ingezet door werkgevers, van ergonomisch verantwoorde kantoormeubelen tot veiligheidsmateriaal op de werkplaats.
Maar ook andere zaken zoals gezond eten, goede kwaliteit van slaap en voldoende beweging zijn uiteraard van groot belang voor het fysieke welzijn van jouw medewerkers. In principe zijn medewerkers hier zelf verantwoordelijk voor, toch kun je als werkgever gezond gedrag bevorderen:
- Stimuleer medewerkers om tijdens de pauze te gaan wandelen; frisse lucht en de aandacht verzetten naar andere zaken werken vaak stress verlagend.
- Bied gezondere alternatieven voor gebak als een sporadische traktatie, zoals vers fruit.
- Roep een sportcommissie in het leven die geregeld activiteiten organiseert, zoals hardlopen, wielrennen of yoga.
- Moedig het fietsen naar werk aan door bijvoorbeeld het aanbieden van een fietsplan of een fietsvergoeding per gefietste kilometer.
- Maak het makkelijker voor medewerkers om fysiotherapie te krijgen voor chronische aandoeningen.
- Bied een leerzame cursus of (kook)workshop aan over gezond eten en goed slapen.
Emotioneel welzijn
Een ander welbekende dimensie op het gebied van welzijn is van emotionele en mentale aard: het vermogen om emoties te uiten, goed om te kunnen gaan met emotionele en mentale uitdagingen, en te kunnen genieten van het leven. Het speelt een cruciale rol in hoe jouw medewerkers omgaan met stress en tegenslag. Bij een gebrek aan emotioneel welzijn kunnen verschillende psychische problemen de kop op steken, waar vaak een duur prijskaartje aan hangt voor alle betrokkenen. Als werkgever doe je er daarom goed aan om rekening te houden met de volgende mogelijkheden:
- Evalueer de werkomgeving en pak eventuele problemen aan die van negatieve invloed zijn op het emotionele welzijn van jouw medewerkers.
- Vergroot het bewustzijn op de werkvloer over het belang van het emotionele welzijn.
- Verminder het risico op stigmatisering door emotionele en mentale problemen bespreekbaar te maken.
- Bied (online) programma’s aan voor emotionele ondersteuning, mindfulness of meditatie.
- Introduceer een ‘geluksdag’ – één dag per jaar die medewerkers kunnen inzetten als een ‘mental health day’ waarop ze aandacht kunnen besteden aan hun eigen welzijn.
Spiritueel welzijn
De dimensie van het spiritueel welzijn is sterk verbonden aan het emotioneel welzijn, daar ze elkaar rechtstreeks beïnvloeden. Spiritueel betekent niet noodzakelijkerwijs het hebben van religie; het is voornamelijk gericht op het vermogen om betekenis toe te schrijven aan het doel van het leven en de dagelijkse interacties die je ervaart. Om medewerkers te ondersteunen op dit gebied, kun je zaken toepassen als:
- De purpose van de organisatie duidelijk naar voren laten komen op de werkvoer;
- Zorgen voor een stilteruimte waar medewerkers zich kunnen terugtrekken voor meditatie, relaxen, bidden of zelfs een korte powernap;
- Organiseer een dag voor gezamenlijk vrijwilligerswerk – het geeft vaak een gevoel van voldoening en betekenis om een ander te kunnen helpen.
Sociaal welzijn
Het is algemeen bekend dat het hebben van een fijne band met collega’s van zeer grote waarde is voor medewerkers. Betekenisvolle interpersoonlijke relaties leveren namelijk een positieve bijdrage aan motivatie, veerkracht, vitaliteit, verbeterde productiviteit en minder ziekteverzuim. Zodra het lastiger is voor medewerkers om contact te hebben en verbinding aan te gaan met anderen (online of offline) kan eenzaamheid om de hoek komen kijken, wat een negatief effect heeft op zowel het fysieke als emotionele welzijn van jouw medewerkers. Denk daarom aan het volgende:
- Richt de organisatie zodanig aantrekkelijk in dat medewerkers met gemak gezamenlijke activiteiten kunnen ondernemen, zoals gezamenlijk lunchen en andere sociale groepsinteracties.
- Organiseer om de zoveel tijd een leuk uitje voor de hele organisatie.
- Versterk de sociale banden binnen teams middels teambuildingactiviteiten.
Werkinhoudelijk welzijn
Niet alleen het sociale aspect op de werkvloer, maar ook de voldoening die medewerkers uit hun werk en carrière kunnen halen spelen een belangrijke rol in hun algehele welzijn. Om jouw medewerkers het gevoel te geven dat hun talenten en vaardigheden goed worden benut, is het belangrijk om als werkgever bepaalde zaken goed geregeld te hebben, zoals:
- het bieden van een stabiel inkomen;
- het voorzien van een passend niveau van werkzaamheden;
- een gezonde werkdruk;
- waardering tonen;
- voldoende ontwikkelingsmogelijkheden.
Daarnaast zijn het voelen van een bepaalde mate van zingeving, autonomie, sociale steun en het behouden van een gezonde werk-privé balans van positieve invloed op hoe medewerkers hun werk ervaren.
Intellectueel welzijn
Onder intellectuele welzijn verstaan we het bezig zijn met mentaal stimulerende activiteiten, creativiteit en het uitbreiden van persoonlijke en professionele kennis en vaardigheden. Hierbij hoort ook de betrokkenheid bij het verkennen van nieuwe ideeën en informatie. Het intellectueel welzijn kan gemakkelijke onderhouden worden door medewerkers opties aan te bieden:
- (bij)scholing middels online trainingen en cursussen bij bijvoorbeeld een online leerplatform;
- workshops op locatie voor zowel soft als hard skills;
- mogelijkheden om eigen creatieve en/of innovatieve projecten vorm te geven binnen de organisatie;
- medewerkers betrekken bij belangrijke zaken die de hele organisatie of hun eigen afdeling treffen.
Financieel welzijn
Tenslotte is er nog het financiële welzijn. De hoogte van het salaris is niet voor elke medewerker even belangrijk, maar wat elke medewerker wél kan waarderen is weten hoe om te gaan met financiële uitdagingen. Het hebben van financiële zorgen heeft namelijk een negatieve invloed op prestaties en gezondheid, of het nu gaat om schulden of andere soorten financiële problemen. Als werkgever kun je jouw medewerkers hierin ondersteunen door ze bijvoorbeeld educatieve programma’s aan te bieden waarin ze leren budgetteren en/of beter te sparen voor de toekomst.
Implementeren van een welzijnsstrategie
Door bovengenoemde dimensies met elkaar te verbinden en welzijn meer te integreren in de bedrijfscultuur, kun je als werkgever een gezonde en veilige werkomgeving creëren voor jouw personeel. Het resultaat? Gelukkige en gezonde medewerkers die graag net dat beetje extra geven voor betere bedrijfsresultaten én een uitmuntende basis voor het aantrekken en vasthouden van waardevol talent.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?
Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee.
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?
Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op?
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?