Loslaten doe je zo!
Loslaten, loslaten, loslaten. Het is iets wat je vaak van anderen hoort, wat je vaak tegen jezelf zegt of wat een professional je aanraadt… Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan! Gedurende de jaren houd je veel vast en stapel je veel op in je hersenen: ervaringen, beelden, gevoelens, emoties, oordelen, gedachten, enzovoorts. Merk je dat je vaak met je gedachten in het verleden of in een negatief toekomstscenario zit? Grote kans dat jij moeite hebt met loslaten. En nu?
Psychische en lichamelijke klachten liggen op de loer
Vooral onplezierige zaken die je niet kunnen loslaten, kosten energie en putten je uit. Als je niet tijdig in balans komt, kan dat leiden tot psychische en/of lichamelijke klachten. Het niet kunnen loslaten kan uitmonden in piekeren, angsten, herhalingen van gebeurtenissen in je hoofd, hoge bloeddruk, hartkloppingen, slaapklachten, gejaagdheid, verlies van energie, onderpresteren en ongewenste resultaten. Je bent er dus bij gebaat om te leren loslaten, want hoe meer je ermee strijdt, des te krachtiger de emoties worden die je uitputten.
Loslaten: hoe doe je dat?
Er zijn een aantal favoriete zaken waar velen vaak moeite mee hebben om los te laten, namelijk: zaken waar je geen controle over hebt en buiten jouw invloed liggen, wat anderen van je denken of van je verwachten, en dat je dingen niet goed doet of je niet goed genoeg bent. Hoe laat je dat los? Hier heb je vijf tips:
- Focus op de olifanten en jaag minder op de konijntjes. Dat wil zeggen: bepaal voor jezelf wat je écht waardevol en belangrijk vindt in je leven. Stel die zaken als prioriteit. Hierdoor neem je regie over je denken en handelen. De rest is bijzaak en niet de moeite waard om je hoofd over te breken.
- Richt je op de vraag: waar heb ik invloed op? Kun je er iets mee en past het bij wat je waardevol vindt? Onderneem actie! Kun je er niets mee, maar vind je het wel belangrijk genoeg? Misschien kun je iemand anders erbij betrekken die meer invloed heeft. Kun je er niets mee en heb je er alles al aan gedaan? Neem afstand en focus je energie op iets anders waar je wel invloed op hebt.
- Accepteer dat je brein nou eenmaal als taak heeft om te denken, analyseren, associëren, herinneren, fantaseren en te voelen. Dus een beetje piekeren hoort er ook bij. Doe aan productief piekeren en sta stil bij de boodschap achter je zorgen. Is er een achterliggende behoefte waar niet aan tegemoet gekomen wordt en kan je beter voor jezelf zorgen? Geef het aandacht, neem jezelf serieus, koppel er een actie aan en plan wanneer je iets gaat doen.
- Doe aan meditatie- en ontspanningsoefeningen. Vele wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat dit goed is voor je brein en kan zorgen voor een buffer, waardoor je eerder zaken vanuit afstand kunt beschouwen en daardoor kunt loslaten. Je leert hierdoor dat je ervaringen, emoties en gedachten kunt hebben, maar ze niet bent. En dát helpt om in het hier en nu te zijn en los te laten. Denk hierbij aan apps als die van VGZ, Headspace en Insight.
- Focus op wat er wel goed, fijn, positief en plezierig is geweest aan je dag. Dat is meer waard dan alles waar je je druk om kunt maken of in je hoofd erger maakt. Het dagelijks bijhouden van een dankbaarheids- of positiviteitslogboek is een bewezen middel om los te kunnen laten. Schrijf elke dag drie dingen op waarvan je gelukkig werd die dag. Denk hierbij aan activiteiten en ervaringen die je energie gaven en die je waardevol vond. Ook hiervoor zijn goede apps te gebruiken, zoals Reflectly en Gratitude.
Deze tips kunnen je helpen om beetje bij beetje te leren loslaten. En zoals je een spier traint, zo is ook hier veel (dagelijks) oefenen van belang. Heb je hierbij hulp nodig? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen om jou of jouw werknemer(s) te ondersteunen.
Meer artikelen voor tips en inspiratie
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Hoe zorg je dat zowel de introvert als de extravert kan floreren op de werkvloer? Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?
Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun fysieke en mentale gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee. Maar hoe doe je dat dan precies?
Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan? In dit artikel geven we je een aantal tips.
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je zo’n fijne werkomgeving? In dit artikel delen we 7 tips die jouw organisatie een gezonde boost geven.
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt en de werk-privébalans meer onder druk lijkt te staan dan bij andere generaties?
Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op? Wij geven tips.
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?