Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Hoe zorg je dat zowel de introvert als de extravert kan floreren op de werkvloer? In dit artikel bieden we inzicht in de uitingen en behoeftes van beide types en geven we tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
De Zwitserse psychiater Carl Jung kwam ooit met het bekende idee van de twee verschillende persoonlijkheidstypes: introverten en extraverten. Wellicht ken je hem ook van het bekende kleurenmodel waarmee de verschillende persoonlijkheden worden vastgesteld. Jungs persoonlijkheidstheorie is nog altijd actueel en wordt binnen veel organisaties toegepast. Middels zijn inzichten zul je je eigen gedrag én dat van anderen beter leren begrijpen.
Het Jungiaanse kleurenmodel
Het kleurenmodel is ontwikkeld door Jungiaanse psychologen en is ideaal om jezelf en je collega’s beter te leren kennen. Er zijn vier verschillende types gedefinieerd:
- Blauw (analyticus) staat voor de combinatie introvert en denken. Blauwe persoonlijkheden zijn nauwkeurig, analytisch en gedetailleerd. Valkuilen zijn dat ze besluiteloos, afstandelijk en pietluttig kunnen zijn.
- Groen (visionair) staat voor de combinatie introvert en voelen. Deze mensen zijn zorgzaam, relatiegericht en geduldig. Valkuilen zijn dat ze passief, traag en koppig kunnen zijn.
- Rood (empathicus) staat voor de combinatie extravert en denken. Deze mensen zijn doelbewust, wilskrachtig en prestatiegericht. Valkuilen zijn dat ze dominant, controlerend en fel kunnen zijn.
- Geel (pragmaticus) staat voor de combinatie extravert en voelen. Deze mensen zijn dynamisch, enthousiast en overtuigend. Valkuilen zijn dat ze chaotisch, overhaast en pronkerig kunnen zijn.
Door te weten welke kleur iemand heeft, krijg je meer inzicht in iemands persoonlijkheid en manier van werken en communiceren.
Klimaat op de werkvloer
Veel organisaties vinden het fijn wanneer hun medewerkers ad rem zijn, snel beslissingen nemen, graag de leiding pakken en sociaal actief zijn. En laten dit nu eens precies de zichtbare karaktereigenschappen zijn van de extravert. Veel successen op de werkvloer worden hier ook aan afgemeten.
De introvert vist wat vaker achter het net, aangezien diens karaktereigenschappen nu net tegenovergesteld zijn. Ze worden vaak omschreven als de ‘stille collega’ die graag op zichzelf is en weinig inbrengt in de vergadering. Dit terwijl beide persoonlijkheidstypes evenveel kwaliteiten met zich meebrengen. Juist omdat de werkvloer zo ingericht is op extraverte types, is het belangrijk om oog te houden voor de introverten.
Kenmerken van de introvert en extravert
De gemiddelde persoon heeft zowel introverte als extraverte eigenschappen. Iedereen bevindt zich op een spectrum van meer of minder introvert of extravert. Wanneer iemand zich redelijk in het midden bevindt, noemen we dit ambivert.
Introverten zijn te herkennen aan:
- Gericht op de eigen binnenwereld;
- Rustig en bedachtzaam;
- Krijgen energie van op zichzelf zijn;
- Sterk observatievermogen.
Extraverten zijn te herkennen aan:
- Gericht op de buitenwereld;
- Enthousiast en open;
- Krijgen energie van gezelschap;
- Nemen graag het voortouw.
Behoeftes van de introvert, extravert en ambivert
De kwaliteiten van de introvert en extravert komen pas tot hun recht wanneer aan hun behoeftes wordt voldaan. Zo krijgen extraverten energie van reuring en mensen om zich heen. Ze houden ervan om hun mening te delen, op de voorgrond te treden en zich te profileren. Extraverten zullen in een kantoortuin, waar een proactieve houding gewenst is, opbloeien en goed tot hun recht komen. Dit zal vervolgens ook hun werkgeluk ten goede komen.
Een introvert persoon werkt het liefst zonder al te veel drukte en prikkels. Bied daarom een prikkelarme werkplek aan, of zorg voor ruimtes waar ze zich kunnen afzonderen. Ook is de optie om hybride te werken extra fijn voor introverten. Verder is het goed om te kijken naar de vergaderdruk. Staat de agenda vol met een aaneenschakeling van meetings en is de pauze in een overvolle kantine? Dat kost een introvert veel energie en kan stress geven; genoeg redenen dus om het proces eventueel anders in te richten.
Naast de introvert en extravert noemden we de ambivert. Dit type is niet uitgesproken introvert of extravert, maar heeft kenmerken van beide persoonlijkheidstypes. De ambivert kan zich zowel in een groep als alleen goed handhaven. Een valkuil kan zijn dat er twijfel, besluiteloosheid en onzekerheid op de loer liggen. Een goede variatie in taken en omgeving werkt voor een ambivert het beste.
Zo zet je de introvert in diens kracht op het werk
Door verwachtingen vanuit de maatschappij – waarin extraverten de norm zijn – kan een introvert al snel het onderspit delven. En dat terwijl introverte personen vaak over hele nuttige kwaliteiten beschikken, zoals kalmte, rust, creativiteit, focus, goede zelfreflectie en inlevingsvermogen.
Door een introvert tijd te geven om na te denken voordat een beslissing wordt genomen, zet je diegene in diens kracht. Word dus niet ongeduldig, want zo loop je de beste ideeën mis. Je kan dit bijvoorbeeld ondervangen door na een meeting of brainstorm aan te geven dat je graag op een later moment ideeën of vragen op de mail ontvangt. Ook betekenisvol contact is vaak belangrijk voor een introvert. Dat hoeft dus niet op een hele drukke borrel, maar plan een een-op-eengesprek in, waarbij er tijd is om naar elkaar te luisteren.
Introverten houden meestal van voorspelbaarheid en dat kan al zitten in kleine dingen. Denk aan een vast overlegmoment, het rondsturen van een agenda of het uitsturen van een aantal vragen voordat de vergadering begint. Ook de volgende punten zijn goed om mee te nemen:
- Blijf bij het onderwerp
Een introvert vindt het over het algemeen niet prettig om vanuit het niets over nieuwe ideeën of andere topics te praten. Zorg voor focus. Daarmee creëer je rust en zijn de verwachtingen helder. - Geef nadenktijd
Verwacht van een introvert niet direct een reactie, ze kijken liever de kat uit de boom. Geef daarom de tijd om rustig een antwoord te kunnen formuleren. - Zorg voor een inleiding
Door rustig toe te werken naar het onderwerp van belang, neem je de introvert mee in je gedachtestroom. - Liever een-op-een dan in een groep
Introverten houden niet van de spotlights en je doet ze geen plezier met grote vergaderingen. Kies daarom liever voor een een-op-een moment.
Vitalmindz App: voor vitale medewerkers
Ontdek de appZo versterk je een extravert op de werkvloer
Extraverte personen kunnen zo in het moment opgaan en vol met enthousiasme en ideeën zitten, dat ze soms impulsief kunnen overkomen. Ze krijgen energie van spannende brainstorms, proactief aan de slag gaan en vaak ook van presentaties geven voor grote groepen. Ook zijn ze over het algemeen energiek, sociaal bedreven en assertief.
Extraverten denken graag hardop na om hun gedachten te ordenen en inzichten te krijgen. Het liefst doen ze dit onder de mensen. Ze hebben echt momenten nodig om hun gedachtes te uiten, te sparren en zich sociaal verbonden te voelen. Maar hoe communiceer je het best met een extravert persoon? Hieronder onze tips:
- Maak tijd voor een praatje
Extraverten houden van sociale verbinding; laat ze eerst even praten voordat je begint met de reden van de afspraak. - Luisteren
Een extravert houdt van hardop praten om gedachten te ordenen en te brainstormen. Geef hier ruimte aan. Blijf in gesprek door te sparren en vragen te stellen. - Spreek concrete doelen af
Extraverten hebben als valkuil dat ze door enthousiasme en snelheid wat chaotisch kunnen worden. Met een heldere planning voorkom je dat. - Geef feedback
Extraverte mensen houden ervan te horen wat een ander denkt. Ze checken graag of de boodschap is overgekomen.
Samenwerking opzoeken
Juist omdat extraverte mensen zo de norm zijn op de werkvloer, willen we toch nog even een misvatting uit de wereld helpen: een introvert wordt nooit een extravert. Hoeveel trainingen je ook aanbiedt, een introvert wordt niet opeens ontzettend assertief, gaat zichzelf niet op de voorgrond plaatsen en zal ook nooit opbloeien van sociale verplichtingen in grote groepen. En dat hoeft ook niet. Sterker nog, een combinatie van verschillende persoonlijkheidstypes is juist essentieel op de werkvloer.
Dus wil je bereiken dat ieders kwaliteiten zoveel mogelijk worden benut? Zorg dat er ruimte is voor de behoeftes van ambiverts, extraverten én introverten. Wanneer je je werkproces daarop inricht, kan iedereen in diens kracht worden gezet en zul je de beste resultaten behalen.
Wil jij de persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit van je medewerkers ondersteunen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! We bieden diverse oplossingen, zoals coaching, trainingen of de Vitalmindz App: hét platform waarin jouw medewerkers aan de slag kunnen op een manier die echt bij hen past. Neem gerust contact met ons op, wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.
Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?
Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!