Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe zorg je voor een duurzame re-integratie bij een medewerker met een burn-out? Wij geven tips.
Vroeger hoorde je veel minder vaak over de burn-out, het was zelfs nieuws waar je van opkeek. In de krant kwam het nog net niet, maar als je in de jaren tachtig of negentig overspannen thuiszat, wist je dat er flink over je gepraat werd bij de buren en in de familie. De buurman, oom of tante had veel te hard en veel te lang gewerkt en was daardoor compleet uitgeteld. Niet meer in staat om ook maar iets te doen. Wie het nog nooit had meegemaakt, kon het zich waarschijnlijk maar moeilijk voorstellen. ‘Hoe kan het bestaan: niks, maar dan ook helemaal niks meer kunnen?’, zullen sommigen zich zelfs afgevraagd hebben.
De burn-out anno nu
De tijden zijn veranderd. Óf je hebt inmiddels zelf een burn-out gehad, óf je kent ten minste een iemand die het heeft ervaren. De burn-out is al een tijdje beroepsziekte nummer een onder de Nederlandse bevolking: een op de zes mensen heeft last van burn-outklachten, wat neerkomt op 1,4 miljoen personen. Het verzuim dat die klachten opleveren wordt ook steeds langer, becijferde TNO in hun meest recente onderzoek naar werkstress. Waar het werkstressgerelateerd verzuim in 2019 in totaal nog 9,4 miljoen dagen was, kwam het in 2021 neer op maar liefst 11 miljoen dagen. Iedereen weet: burn-outs en burn-outklachten zijn een groot maatschappelijk probleem dat elk jaar weer groter wordt. Als mogelijke oorzaak hiervan wordt vaak de prestatiemaatschappij genoemd, de toegenomen individualisering en het feit dat veel mensen alle ballen in de lucht moeten houden, zoals een gezin, een baan, een sociaal leven, sport en persoonlijke ontwikkeling.
Geen officiële diagnose
Ondanks het toegenomen aantal burn-outklachten, staat de burn-out niet in de DSM-5: het huidige handboek van stoornissen dat gebruikt moet worden om een officiële diagnose te kunnen stellen. Dit komt deels doordat een burn-out veel overlap vertoont met een angststoornis en een depressie, en er daarbuiten weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar de burn-out als stoornis. Een ‘aanpassingstoornis’ staat wel in de DSM. Van deze stoornis is sprake als er ten minste 3 maanden lang sprake is van stress, waardoor iemand niet meer kan functioneren. Technisch gezien vallen overspannenheid en een burn-out hier ook onder.
Huisartsen spreken vaak wel over een burn-out of burn-outklachten. Dit komt doordat zij, net als bedrijfsartsen, geen officiële diagnose hoeven te stellen als het gaat om psychische problematiek. De term burn-out is algemeen geworden, en wordt inmiddels door veel mensen gebruikt.
Wat zijn de symptomen van een burn-out?
Ongeveer een op de zes Nederlanders rapporteert dus burn-outklachten: ze hebben een burn-out óf hebben klachten die erop wijzen dat ze hoge spanning ervaren. Maar als het geen officiële diagnose is, wat betekent het dan precies? Daar is tegenwoordig veel discussie over. De term ‘burn-out’ kan namelijk voor iedereen iets anders betekenen. De een spreekt bij lichte spanningsklachten als hoofdpijn en moeheid al over een burn-out, terwijl de ander die term gebruikt voor mensen die structureel en jarenlang te hard hebben gewerkt, en uiteindelijk tot niets meer in staat zijn. Sommige experts zoals psychiater en hoogleraar Christiaan Vinkers, zijn daarom kritisch op het gebruik van het woord en de diagnose. Het zou minder gebruikt moeten worden, vinden sommigen, of zelfs helemaal afgeschaft.
Hoewel de betekenis dus ter discussie staat, zijn veel mensen het wel eens over één ding: burn-outklachten hebben te maken met stress. Langdurige stress, welteverstaan, die maandenlang voortduurt en zorgt voor een of meer van de volgende klachten:
- Lichamelijke moeheid
- Geestelijke moeheid
- Prikkelbaar zijn (snel geïrriteerd, boos of gefrustreerd zijn)
- Veel piekeren
- Veel (en snel) huilen
- Slecht tegen prikkels kunnen
- Een onrustig en/of opgejaagd gevoel
- Slecht slapen
Een gevoel van wanhoop hoort hier soms ook bij, evenals incidentele paniekaanvallen.
Wat te doen bij burn-outklachten?
De remedie tegen een burn-out is algemeen bekend: rust. Als de spanning zo hoog is opgelopen dat normaal functioneren niet meer lukt of te zwaar is, dan is rust het enige dat kan helpen. Lichaam en geest hebben een hersteltijd nodig, een kans om weer in balans te komen. En dat bereik je met rust. Dit betekent niet per se dat iemand helemaal niks meer moet doen, lichte lichamelijke inspanning kan juist helpen. Niet voor niets roepen huisartsen, psychologen, fysiotherapeuten en coaches allemaal ‘wandelen’ als het gaat om herstel van een burn-out. Het is gezond en kan een verlichtende geestelijke werking hebben.
“Het kan voor je medewerker nodig zijn om het werk en collega’s tijdelijk links te laten liggen, hoe wrang het ook is.”
Ondertussen is het belangrijkste dat iemand de klachten en de situatie accepteert zoals die is. Acceptatie kan lastig zijn, zeker voor mensen die gewend zijn de lat hoog te leggen en erg prestatiegericht zijn. Het kan voor je medewerker nodig zijn om het werk en collega’s tijdelijk links te laten liggen, hoe wrang het ook is.
Daarna volgt vaak een tijd van onderzoek: antwoorden vinden op de vraag hoe het zo ver heeft kunnen komen. Denk hierbij aan vragen als: ‘Waar ging het mis?’, ‘Welke rol speelt het werk?’, ‘Welke rol speel je zelf?’, ‘Moet je vaker ‘nee’ durven zeggen?’, ‘Trek je te veel verantwoordelijkheid naar jezelf toe?’, ‘Is de balans tussen je professionele leven en privéleven wel gezond?’ en ‘Wie ben je eigenlijk zonder je werk?’. Het zijn goede vragen om te stellen: de boodschap van een burn-out is heel vaak dat iemand zijn, haar of hun leven anders moet aanpakken. Psychologische begeleiding kan in zo’n geval een enorme steun zijn en overzicht geven bij het vormgeven aan deze boodschap.
Re-integratie bij een burn-out
Heeft jouw medewerker of cliënt een burn-out of burn-outklachten? Dan is het goed om, meestal na een periode van rust, weer rustig te starten met werkzaamheden. Hieronder een aantal tips voor een duurzame re-integratie van een medewerker met een burn-out:
- Laat je medewerker starten met eenvoudige, lichte werkzaamheden – eventueel aangepast werk.
- Begin met een beperkt aantal uren (bijvoorbeeld 2 dagen van 2 uur werken) en bouw het daarna rustig op.
- Let erop dat jouw medewerker zich houdt aan de afgesproken tijd.
- Stel samen eenvoudige, haalbare doelen op, zodat de kans op een succeservaring groot is.
- Accepteer dat het soms moeizaam gaat, dit geldt voor beide partijen.
- Forceer niets – laat jouw medewerker naar huis gaan als het niet lukt.
Heb je hulp nodig bij de re-integratie van een medewerker met een burn-out of burn-outklachten? Of ben je benieuwd welke oplossingen wij allemaal kunnen bieden? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek, wij helpen je graag!
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?
Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!