De (on)zin van werkgeluk
Werkgeluk, bestaat dat? Die vraag lijkt tegenwoordig veel vaker gesteld te worden dan vroeger. Ooit was een mens bijvoorbeeld zestig jaar lang molenaar, chauffeur of leraar, zonder al te veel bij stil te staan bij werkgeluk. Nu willen mensen vooral een baan die past, een bevredigende baan.
Hoe realistisch is het?
In de praktijk blijkt dat werkgeluk niet vanzelfsprekend is. Er zijn mensen die werkgeluk als een utopie beschouwen. Het zijn de mensen die hardop fantaseren over een winnend staatslot en vertellen hun collega’s aan de koffietafel dat ze in zo’n geval per direct ontslag zouden nemen. Aan de andere kant zijn er mensen die zo van hun werk houden dat ze het zelfs vrijwillig zouden blijven doen, zelfs na hun pensioen. Misschien omdat ze anders niets te doen zouden hebben, maar ook omdat ze oprecht gelukkig worden van hun werk. Zijn zij dan geluksvogels? Of is werkgeluk ook bereikbaar voor degenen die dat willen? En hoe kun je anderen daarbij helpen?
Ingrediënten voor werkgeluk
Het internet staat bomvol met adviezen voor mensen die op zoek zijn naar werkgeluk of voor werkgevers die willen dat hun medewerkers ‘werkgelukkig’ zijn. Zorg ervoor dat de taken interessant zijn, bijvoorbeeld. Zorg voor erkenning en waardering, en zorg voor een goede balans tussen werk en privé. Creëer een gezonde bedrijfscultuur waar medewerkers trots kunnen zijn op hun werk en werkgever, en ga zo maar door.
Dit lijken misschien voor de hand liggende adviezen, maar veel bedrijfsartsen en -psychologen weten dat veel werkgevers op meerdere van deze vlakken tekortschieten. Volwassen leiderschap is niets minder dan een kunst. Het is geen gemakkelijke taak om ervoor te zorgen dat medewerkers zich gezien voelen, en onderzoek toont aan dat het van groot belang is dat medewerkers uitdaging ervaren. Krijg dat maar eens voor elkaar in een grote organisatie.

De universiteit van Berkely (VS) stelde na een onderzoek in 2019 vier pijlers op voor werkgeluk:
- Doel, waarbij je het gevoel hebt dat jouw kernwaarden worden weerspiegeld.
- Betrokkenheid, waarin je je autonoom en effectief voelt.
- Veerkracht, waarin je het vermogen hebt om met tegenslagen om te gaan.
- Vriendelijkheid, waarin je respect en waardigheid ervaart tussen jezelf en anderen.
De grote vraag die vooraf gaat aan deze pijlers is natuurlijk: vind je je werk leuk? En zo niet, wat doe je dan?
Obstakels voor werkgeluk
Als psychologen zien we één obstakel veel terugkomen bij medewerkers. Het komt nogal eens voor dat medewerkers in een verzuimbegeleidingstraject moeten bekennen dat ze eigenlijk wel een beetje uitgekeken zijn op hun werk. ‘Maar ja’, klinkt het dan vaak: ‘Wat moet ik dán?’
Of: ‘Maar ik verdien hier zó goed…’
Of: ‘Maar dan moet ik weer ergens helemaal opnieuw beginnen…’
Of: ‘Ik ben al van baan gewisseld in de laatste jaren…’
De bezwaren zijn begrijpelijk. Stabiliteit, weten waar je aan toe bent en het verlangen naar een solide basis zijn serieuze zaken. Aan de andere kant bedekken deze bezwaren vaak iets anders, namelijk de angst om een keuze te maken. Ook dat is natuurlijk begrijpelijk. Maar wanneer er signalen zijn dat het tijd is om in beweging te komen, kan het juist verstandig zijn om precies dat te doen.

Angst is ook hier een slechte raadgever, en het comfort van het oude en bekende kan in zo’n geval duur worden betaald. Het werk kan bijvoorbeeld een sleur worden, de wekker lijkt steeds vroeger af te gaan ’s ochtends, of men komt na een dag werken steeds vermoeider thuis. Het advies in zo’n situatie is dan ook: spring!
Een ander obstakel voor werkgeluk: een gebrek aan zelfkennis. Veel mensen weten niet per se waar ze goed in zijn en dat kan het zoeken naar een andere baan best lastig maken. Weet je wat jouw talenten zijn en waar je energie van krijgt? En als je dat niet weet, wat kun je dan doen? Er zijn gelukkig genoeg professionals die door middel van coaching kunnen helpen bij de vraag wat goed bij je past en wat je leuk vindt om te doen. Het is belangrijke kennis die de uiteindelijke sprong veel gemakkelijker maakt.
Kun je werkgeluk afdwingen?
Is het dan inderdaad maakbaar, dat werkgeluk? Het lijkt er wel op. Help mensen zoeken naar een baan die past bij hun kernwaarden, waarbij ze zich betrokken voelen, waar ze kunnen vallen en weer opstaan en waar ze positieve relaties ervaren. Maak mensen bewust van het feit dat ze kunnen switchen als het tegenzit en dat goed om is om te weten waar ze warm van worden – of juist koud. Eerlijkheid speelt daarbij een belangrijke rol. Banen veranderen en mensen veranderen ook. Een schoen die ooit perfect paste, kan na een paar jaar behoorlijk wringen. Werkgeluk vind je pas weer wanneer je durft mee te bewegen.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me in
Meer artikelen voor tips en inspiratie

Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?

Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op?

Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.

Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?

Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee.

Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.

Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.

Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?

Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!

Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.

Skip de winterdip! Zo help jij medewerkers de donkere dagen door
Ken je dat gevoel? Januari is voorbij, maar de winter lijkt eindeloos te duren. Op wat zonnige dagen na is het buiten meestal koud, nat en grijs. Voor veel medewerkers zorgt dit voor een winterdip, ook wel de winterblues genoemd. Wat kun je hieraan doen?

Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?

Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!

Werk-privébalans: ondersteuning voor medewerkers in elke levensfase
Bij iedere levensfase komen andere behoeften en uitdagingen in werk-privébalans kijken. Als werkgever wil je natuurlijk dat je medewerkers vitaal blijven gedurende deze fases, zodat je zo lang mogelijk plezier van ze hebt.

Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?

Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?

Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.

7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?

Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?

Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.

Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!

Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?

Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?

7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?