Bore-out: hoe ook onderprikkeling kan leiden tot klachten

In de afgelopen tien jaar is er in de media veel aandacht geweest over een burn-out. Maar wist je dat er ook klachten op kunnen treden als gevolg van te weinig prikkels op de werkvloer? Een bore-out kan ontstaan wanneer je je niet uitgedaagd voelt tijdens het werk en systematisch onvoldaan en futloos thuiskomt. Zo kan het zijn dat je niet genoeg te doen hebt op een dag, de werkzaamheden onder je niveau zijn of er te weinig variatie zit in je werk. Misschien klinkt het bekend; je af en toe vervelen op een werkdag. We spreken echter pas van een bore-out als je voor een langere periode onderprikkeld bent door je baan.

Wie hebben er een verhoogde kans op een bore-out?

  • Starters kunnen hun carrière beginnen in een ondermaatse werkomgeving of hebben andere verwachting bij hun eerste baan.
  • Mensen met een laag zelfbeeld kunnen hun vaardigheden onderschatten waardoor ze minder snel initiatief tonen naar hun leidinggevenden als zij zich verveeld voelen met hun huidige werkzaamheden.
  • Mensen met faalangst kunnen bang zijn dat ze niet meer verantwoordelijkheden aan kunnen.
  • Mensen die hoogbegaafd zijn zijn sneller onderprikkeld dan mensen die niet hoogbegaafd zijn.
  • Aanstaande gepensioneerden nemen soms geen nieuwe uitdagingen aan omdat ze het idee hebben dat het geen nut meer heeft. Sommige van hen zijn de dagen aan het aftellen tot hun pensioen, waardoor ze onvoldaan hun weken doorkomen.

De symptomen die gepaard gaan bij een bore-out zijn veelal verglijkbaar met die van een burn-out. Hierdoor kan de verkeerde diagnose gesteld worden. Deze foutieve diagnose kan tot nadelig gevolgen lijden: als een burn-out wordt vastgesteld zal de werkdruk worden verlaagd, wat bij een bore-out juist zal resulteren in een verergering van de klachten.

Hoe herken ik een bore-out?

  • Slapeloosheid
  • Chronische vermoeidheid
  • Depressieve klachten
  • Stress
    • Bijvoorbeeld door de schijn op te houden dat je druk bezig bent, het proberen te verbergen dat je privézaken aan het afhandelen bent tijdens werktijd, je werkzaamheden zoveel mogelijk uitsmeren over de week om je uren te vullen of door je taken uit te stellen. Ook kan de twijfel in het nut van je werk stress opleveren.
  • Een laag zelfbeeld
    • Kan voorkomen wanneer je jezelf in twijfel gaat trekken. Zo kan je je ondergewaardeerd voelen doordat jouw werkzaamheden, in jouw beleving, niet van waarde zijn.

Welke stappen kan ik ondernemen om een bore-out te voorkomen of verhelpen?

  1. De eerste stap is erkenning. Merk jij dat je lastig je week doorkomt en je twijfelt over het nut van jouw functie? Dan kan je beginnen met het probleem aanpakken.
  2. Houd jezelf een spiegel voor: vraag jezelf bijvoorbeeld af hoe je leven eruit ziet als je de aankomende vijf jaar niks veranderd aan je werksituatie. Ziet het er positief uit? Vraag jezelf ook af wat de risico’s zijn als je je ontevredenheid aankaart bij jouw werkgever. Wellicht maak je de gevolgen groter in je hoofd dan het werkelijk is. Als je het moeilijk vindt om je werkgever erop aan te spreken, bedenk welke andere personen je kunt benaderen (bijvoorbeeld een arbo-arts of een vertrouwenspersoon). Zoek een rustig plekje op voor dit gesprek of voer het telefonisch als je je hier prettiger bij voelt.
  3. Nieuwe ervaringen opdoen en vaardigheden leren wekt dopamine op. Kijk met je leidinggevenden wat de mogelijkheden zijn bij je huidige baan: zou je bijvoorbeeld meer taken op kunnen pakken of een andere rol aan kunnen nemen? Of een collega die juist overprikkeld is ondersteunen? Zoek ook eens cursussen of bijschoolmogelijkheden op. Deze kunnen gerelateerd aan jouw huidige baan zijn, maar kijk ook eens naar de opties buiten je eigen werkomgeving. Omscholing kan een drastische manier zijn om je uit de sleur van je huidige baan te halen. Wellicht ontdekt je wel dat jouw kwaliteiten het beste uit de verf komen in een geheel andere sector. Klinkt dit als een aantrekkelijke optie, maar heb je net dat extra zetje in de rug nodig om deze grote stap te zetten? Kijk dan eens naar het aanbod in coaching op de Vitalmindz website.
  4. Je kan klein beginnen door voor jezelf deadlines te stellen of de successen van je werkdag op een rij te zetten, ook al zijn het kleine prestaties. Door meer bewust bezig te zijn met je werkzaamheden, en te reflecteren op wat je nou precies hebt gedaan op een dag, kan je je zelfvertrouwen een boost geven. Ook als het geen zelfvertrouwen geeft, maakt het noteren van je werkzaamheden duidelijk waar het wel goed gaat en welke punten verbeterd kunnen worden bij je huidige baan.
  5. Ten slotte, daag jezelf uit! Waag een sprong in het diepe. Wees je ervan bewust dat er iets moet veranderen aan je huidige werkomstandigheden om van de bore-out af te komen. Uiteindelijk zal je zien dat iets nieuws proberen, of het nou lukt of niet, de situatie kan verbeteren.

Begeef jij je in een tegenovergestelde situatie en ervaar je teveel prikkels? Met de huidige personeelstekorten is het risico op een burn-out hoger dan ooit tevoren. Op de Vitalmindz website is meer informatie over het onderwerp te vinden en kan je de Burn-Out Test doen. De test meet niet alleen of je eventueel met een burn-out te maken hebt, maar ook of je risico loopt.

Hulp van Vitalmindz bij een bore-out

Een bore-out is niet van de een op andere dag opgelost en beginnen met het probleem aanpakken kan lastig zijn. Bij Vitalmindz wordt gewerkt vanuit een oplossingsgerichte benadering om van bore-outklachten te herstellen op zowel mentaal, emotioneel as fysiek gebied. Neem hier contact met ons op.

Lees ook onze andere artikelen

2022-09-16T14:33:07+01:00
Go to Top