Burnout

Het is tijd voor jou

Burn-out2018-07-13T08:03:23+00:00

BURN-OUT

Al maandenlang voel je je oververmoeid en lukt het je maar niet om jezelf ertoe te zetten wat leuks te gaan doen. Die lange to-do-lijst op je werk lijkt ook maar niet korter te worden, maakt niet uit hoe hard je werkt. Omdat je jezelf bent blijven pushen om zoveel mogelijk werk te verzetten (op kantoor en thuis), heb je niet in de gaten gehad dat je (werk)stress alsmaar is toegenomen en voordat je het doorhebt, is het al te laat: hallo burn-out!

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een toestand waarin je lichamelijk en geestelijke uitgeput bent. Je hebt gedurende een te lange tijd op een te hoge versnelling gewerkt zonder jezelf de nodige rust te geven. Het hebben van een burn-out komt in Nederland helaas vaak voor en de klachten zijn vaak werkgerelateerd.

Oorzaken burn-out

De specifieke oorzaken van een burn-out verschillen per persoon. Indien je al sterk ontwikkelde copingvaardigheden hebt ontwikkeld – vaardigheden in het omgaan met en het verminderen van stress – zal je minder snel slachtoffer worden van lichamelijke en geestelijke uitputting door stress.
Er zijn echter wel wat risicofactoren te benoemen met betrekking tot het ontwikkelen van een burn-out:

1. Team eigenschappen
Bijv. de aanwezigheid van een slechte sfeer, conflicten of getreiter;

2. Inhoud van het werk
Bijv. het ervaren van prestatiedruk en/of te veel onduidelijkheid in je taken of verantwoordelijkheden;

3. Persoonlijkheidskenmerken
Bijv. moeilijk nee kunnen zeggen, negatief zijn over je eigen prestaties, moeite hebben met hulp vragen, perfectionistisch zijn, een slecht werk-privé balans, je te sterk betrokken voelen bij het werk, gebrekkige planningsvaardigheden, te hoge eisen stellen aan jezelf, het gebrek aan het kunnen uiten van gevoelens;

4. Een opstapeling van omstandigheden.

BURN-OUT

Al maandenlang voel je je oververmoeid en lukt het je maar niet om jezelf ertoe te zetten wat leuks te gaan doen. Die lange to-do-lijst op je werk lijkt ook maar niet korter te worden, maakt niet uit hoe hard je werkt. Omdat je jezelf bent blijven pushen om zoveel mogelijk werk te verzetten (op kantoor en thuis), heb je niet in de gaten gehad dat je (werk)stress alsmaar is toegenomen en voordat je het doorhebt, is het al te laat: hallo burn-out!

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een toestand waarin je lichamelijk en geestelijke uitgeput bent. Je hebt gedurende een te lange tijd op een te hoge versnelling gewerkt zonder jezelf de nodige rust te geven. Het hebben van een burn-out komt in Nederland helaas vaak voor en de klachten zijn vaak werkgerelateerd.

Oorzaken burn-out

De specifieke oorzaken van een burn-out verschillen per persoon. Indien je al sterk ontwikkelde copingvaardigheden hebt ontwikkeld – vaardigheden in het omgaan met en het verminderen van stress – zal je minder snel slachtoffer worden van lichamelijke en geestelijke uitputting door stress.
Er zijn echter wel wat risicofactoren te benoemen met betrekking tot het ontwikkelen van een burn-out:

1. Team eigenschappen
Bijv. de aanwezigheid van een slechte sfeer, conflicten of getreiter;

2. Inhoud van het werk
Bijv. het ervaren van prestatiedruk en/of te veel onduidelijkheid in je taken of verantwoordelijkheden;

3. Persoonlijkheidskenmerken
Bijv. moeilijk nee kunnen zeggen, negatief zijn over je eigen prestaties, moeite hebben met hulp vragen, perfectionistisch zijn, een slecht werk-privé balans, je te sterk betrokken voelen bij het werk, gebrekkige planningsvaardigheden, te hoge eisen stellen aan jezelf, het gebrek aan het kunnen uiten van gevoelens;

4. Een opstapeling van omstandigheden.

BURN-OUT SYMPTOMEN

Wanneer je te maken hebt met een burn-out ervaar je zowel geestelijke als lichamelijke klachten. Daarnaast verandert je gedrag, omdat je overduidelijk niet lekker in je vel zit. Om een burn-out zo vroeg mogelijk te constateren of verergering te voorkomen, is het belangrijk om je bewust te zijn van de meest voorkomende burn-out symptomen. We zetten de meest voorkomende burn-out symptomen voor je op een rij:

Let op! Het hebben van enkele van deze symptomen betekent niet per definitie dat je last hebt van een burn-out. Veel van de symptomen die hieronder op een rijtje zijn gezet, komen ook voor bij andere klachten (bijv. angststoornissen en depressie). Voor een volledige diagnose raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts of bedrijfsarts

BURN-OUT SYMPTOMEN

Wanneer je te maken hebt met een burn-out ervaar je zowel geestelijke als lichamelijke klachten. Daarnaast verandert je gedrag, omdat je overduidelijk niet lekker in je vel zit. Om een burn-out zo vroeg mogelijk te constateren of verergering te voorkomen, is het belangrijk om je bewust te zijn van de meest voorkomende burn-out symptomen. We zetten de meest voorkomende burn-out symptomen voor je op een rij:

Let op! Het hebben van enkele van deze symptomen betekent niet per definitie dat je last hebt van een burn-out. Veel van de symptomen die hieronder op een rijtje zijn gezet, komen ook voor bij andere klachten (bijv. angststoornissen en depressie). Voor een volledige diagnose raden we je aan om contact op te nemen met je huisarts of bedrijfsarts

Burn-out symptomen op geestelijk gebied

  • Lusteloosheid
  • Opgebrand gevoel
  • Niet meer kunnen genieten
  • Angst- en paniekklachten
  • Schuldgevoelens
  • Gevoel van falen en incompetentie
  • Piekeren
  • Concentratieproblemen
  • Vergeetachtig zijn
  • Opgejaagd gevoel
  • Minder zelfvertrouwen/laag zelfbeeld
  • Moeilijk kunnen ontspannen
  • Prikkelbaar zijn
  • Somber gevoel
  • Last hebben van huilbuien
  • Verminderde eetlust
  • Besluiteloosheid
  • Je sneller dan normaal ergeren aan dingen

Burn-out symptomen op lichamelijk gebied

  • Constante vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Maagpijn
  • Darmklachten
  • Duizeligheid
  • Nek- en spierpijn
  • Rugklachten
  • Vatbaarder voor ziektes
  • Problemen met slapen

Burn-out symptomen op het gebied van gedrag

  • Vaker grijpen naar bepaalde hulpmiddelen om stress en vermoeidheid proberen tegen te gaan
  • Sociale contacten vaker vermijden
  • Minder goed presteren en vaker fouten maken
Lees hier meer over de behandeling van een burnout