Van een Millennial voor een Millennial (en zijn/haar leidinggevende)

De Millennial, je wordt er af en toe mee doodgegooid. Met de term dan. De Millennial is geboren tussen 1980 en 2000. Nou word ik er zo nu en dan ook van ‘beschuldigd’ er een te zijn. Dus werd het eens tijd om mij hier wat verder in te gaan verdiepen. Vooral ook omdat ik in mijn werk als coach veel soortgenoten – millennials- begeleid.

Jonge mensen, die het soms zwaar hebben in deze veeleisende maatschappij. Maar hoe komt dat dan? Wat maakt dat deze doelgroep soms zo worstelt met zichzelf, het werk en het leven? Bij Vitalmindz horen wij meer dan eens dat leidinggevenden van millennials soms moeite hebben constructief aan te sluiten bij de desbetreffende medewerker. Dus hierbij vanuit een millennial aan leidinggevenden.

In de kern komt het er op neer dat Millennials altijd het gevoel hebben dat er nog iets mist en dat hét niet genoeg is. Dit komt voornamelijk door het feit dat je geluksgevoel afhankelijk is van deze formule:

Geluk = Realiteit – Verwachtingen

De meeste Millennials hebben last van hoge verwachtingen. Die verwachtingen zijn dermate hoog dat de realiteit tegenvalt en er sprake is van diverse thema’s:

    1. Er is sprake van minder zelfvertrouwen onder millennials
      De generatie millennials is volgens kenners deels gecreëerd door de verkeerde opvoeding vanuit ouders. Ze hebben altijd te horen gekregen hoe bijzonder ze zijn. De ouders waren vaak ook erg beschermend naar hun kinderen en losten zaken voor hen op. Vervolgens kwamen de millennials op eigen benen te staan en kwamen er achter dat ze helemaal niet zo bijzonder zijn. Deze confrontatie is een harde en leidt tot verminderd zelfvertrouwen. Voor de leidinggevende: bevestig je medewerker net iets vaker dan je bij andere generaties zou doen. Bijvoorbeeld op de dingen die hij/zij goed kan of op de inspanning die iemand heeft geleverd (minder op resultaten, zie thema 4).
    2. De millennial heeft de illusie dat het leven maakbaar is
      Millennials zijn individualistisch opgevoegd en hebben het idee dat alles wat ze maar willen bereiken, haalbaar is. Zij geloven dat alles te creëren is, ook succes en geluk in het leven. Aangezien ze het idee hebben dat de wereld om hen draait, voelen zij zich ook verantwoordelijk voor dit succes en geluk. Maar wat als dat soms onhaalbaar is? Dan voelen Millennials dat ze daar zelf schuldig aan zijn en gefaald hebben. Voor de leidinggevende: help je medewerker om realistische doelstellingen te formuleren waar iemand zelf invloed op heeft, zonder te veel afhankelijk te zijn van randzaken of anderen. Help ze de lat minder hoog te leggen.
    3. Sociale media dragen bij aan een verkeerd wereldbeeld
      Op sociale media worden vooral successen, prestaties en positieve momenten gedeeld. En dat het liefst nog met een #filter. Millennials kijken naar elkaar om te bepalen hoe succesvol ze zijn in het leven. En door dat vertekende wereldbeeld door sociale media hebben ze het idee dat zij het altijd minder doen in vergelijking met anderen. Want voor zichzelf heeft die millennial vaak #nofilter. Oplossing: help je medewerker om zijn of haar succes te bepalen door naar zichzelf te kijken in plaats van naar anderen. Laat ze daarbij inzien dat je anderen niet nodig hebt om tevreden te zijn met je eigen inspanning. Het helpt daarbij ook door de focus meer te leggen op de input en het proces dan op een eindresultaat.
    4. Millennials komen vaak terecht bij targetgedreven en resultaatgerichte organisaties.
      Hierdoor wordt de illusie versterkt dat het in het leven alleen gaat om presteren, prijzen, onderscheidingen, geld, macht etc. Het gevolg hiervan is dat de groep millennials niet leert waar het echt om gaat in het leven: gelukkig zijn. Ze leren niet te investeren in echte relaties, in diepgang, in lange termijn doelen waar je hard voor moet werken. Hierdoor worden ze nooit echt gelukkig, terwijl dit natuurlijk wel is wat elk mens nastreeft. De oplossing: probeer als leidinggevende/werkgever te vertrouwen op het feit dat als je medewerker doet waar hij gelukkig van wordt, dit hoe dan ook zal leiden tot het bereiken van je targets en doelstellingen. Help je medewerker leren dat de dingen die er echt toe doen in het leven (liefde, geluk, werk) tijd en investering kosten.

Ja, natuurlijk is dit beeld een beetje gechargeerd en is niet iedereen tussen 1980 en 2000 in deze mal te persen. Maar tegelijkertijd zijn de cijfers duidelijk. 100.000 Nederlanders onder de 35 jaar kampt met stressgerelateerde klachten, becijferde het CBS onlangs. Dus dat wat maatwerk geen overbodige luxe mag heten, moge duidelijk zijn. Dat ik het als coach dan wat minder druk zal krijgen, dat is alleen maar goed.

Wij hebben speciaal voor deze doelgroep de Groepstraining Millennials: nieuwe generatie, nieuwe aanpak! ontwikkelt. Bekijk hier de inhoud van deze interactieve training!

Mocht je toch nog meer willen weten? Wij begeleiden werknemers in verzuimtrajecten, leidinggevende door middel van executive coaching en wij geven de training ‘vroegsignalering bij psychische klachten’.

Bjorn Schoof

Door Bjorn Schoof
Arbeids- en organisatiepsycholoog Vitalmindz

Arbeidspsycholoog

Lees ook onze andere blogs

2019-05-29T14:55:20+01:00