vitalmindz, stress, behandelaar

Leer de positieve kant van stress kennen

Stress2018-07-11T15:30:23+00:00

STRESS

Iedereen heeft wel eens te maken met stress. Het is namelijk een lichamelijke reactie om ons op scherp te zetten in een spannende situatie. Vaak wordt er bij stress aan een negatief verschijnsel gedacht: het voelen van ongezonde en vooral ongewenste druk. Maar stress heeft meer positieve kanten dan je in eerste instantie zou denken.

Wat is stress?

Stress is voornamelijk een fysieke reactie. Sinds de prehistorie heeft het een belangrijke rol gespeeld in ons overlevingsmodus. Het is een natuurlijke en gezonde reactie van het lichaam om ons alert te maken in potentieel bedreigende situaties. Het zorgt er namelijk voor dat ons ‘vecht of vlucht’ reactie geactiveerd wordt, waarbij een mix van hormonen en chemische stofjes in ons lichaam vrijkomt om ons voor te bereiden op lichamelijke actie. Zo komt het hormoon adrenaline vrij om ons op scherp te zetten, en komt cortisol vrij (het stresshormoon) voor een energieboost. Je hartslag versnelt, je ademhaling versnelt, je bent klaar voor de strijd. Door stress bereidt je lichaam zich voor om beter te kunnen focussen en snel te reageren op de ontstane situatie.

Gevolgen van stress

Echte problemen met stress ontstaan wanneer je er langdurig aan wordt blootgesteld of wanneer je lichaam in stressmodus raakt wanneer dit niet nodig is. Na een stressvolle situatie is het tijd voor het lichaam om te ontspannen. Wanneer dit niet gebeurt ontstaan er problemen. De gevolgen hiervan kunnen ervoor zorgen dat je je lichamelijk zeer beroerd gaat voelen. Door de aanhoudende spanning raak je eigenlijk overprikkeld. Dit kan vervelende klachten opleveren. Zo is het krijgen van een hoge bloeddruk door stress een vaak voorkomend gevolg. Daarnaast zorgt te veel stress ervoor dat je niet helder kunt nadenken, waardoor je juist nog meer gestrest kunt raken. Stress verminderen is in dergelijke situaties dan ook zeer belangrijk!

Stresssymptomen

Ieder persoon is anders en ervaart stress ook anders. Daarom kunnen stresssymptomen zich bij iedereen op een andere manier uitten. Zo kunnen er lichamelijke, psychische of gedragssignalen zijn.

De meest voorkomende klachten zijn fysieke klachten. Het hebben van maagklachten, hoofdpijn of buikpijn, of niet kunnen slapen komt geregeld voor. Ook misselijk zijn, een benauwd gevoel hebben en het hebben van hartkloppingen zijn welbekende stressklachten.

Stress kan ook voor psychische klachten zorgen, zo kan het zorgen voor gevoelens van machteloosheid, eenzaamheid of ongeluk. Maar nadenken kan ook al een opgave op zich worden. Stress kan zorgen voor een gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen en concentratieproblemen. Dit kan je enorm belemmeren in je dagelijks leven.

Onze aanpak tegen stress

Te veel stress hebben is natuurlijk ongezond, maar wij geloven erin dat je met de juiste handvatten, stress ook vóór je kunt laten werken. Bij Vitalmindz bieden we verschillende soorten trainingen aan om te leren hoe je kunt omgaan met stress en het kunt verminderen. Zo bieden we (online) trainingen, maar ook Virtual Reality Braintraining aan (Stressjam). Stressjam is de eerste Virtual Reality-game ter wereld, waarin je jouw eigen stresssysteem leert kennen en beïnvloeden.

Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat mensen die denken dat stress slecht voor de gezondheid is, meer klachten ervaren dan mensen die denken dat het positief is. Deze laatste groep behoort tot de gezondste groep mensen in Nederland. Toeval? Nee. Je mindset bepaalt of je er nadeel of juist voordeel van hebt.