Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt

Bijna dagelijks worden we geconfronteerd met nieuwsberichten over stress, burnout en alle gevolgen die daarmee gepaard gaan. Het is dan ook niet zo gek dat we er al jarenlang vanuit gaan dat stress ons ziek maakt en de kans op zowat alles verhoogt. Maar goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken (Crum, Salovey & Anchor, 2013).

Wat is de definitie van Stress?
Aanhoudende geestelijke druk; = spanning
Objectieve stress: Spanning die voortkomt uit de omgeving
Subjectieve stress: Stress waargenomen en gevoeld door een individu

Stress is niet de vijand

Tijdens het onderzoek werden er over een periode van 8 jaar 30.000 volwassenen gevolgd. Aan het begin van het onderzoek werd er aan iedereen gevraagd hoeveel stress ze het afgelopen jaar hadden ervaren en nog belangrijker, of ze geloofde of stress slecht voor hun gezondheid was.
Aan het eind van het onderzoek hebben de onderzoekers het overlijdensregister geraadpleegd om uit te zoeken wie er in de tussentijd was komen te overlijden.
Wat bleek nou? Voor de mensen die hadden aangegeven het voorgaande jaar erg veel stress te hebben gehad was de kans op overlijden toegenomen met maar liefst 43%. Het opmerkelijke was dat dit echter alleen bleek te gelden voor de groep mensen die geloofden dat stress slecht voor hun gezondheid was. De mensen die ook erg veel stress hadden ervaren, maar dit niet als ongezond beschouwden bleken juist het minste risico op overlijden te hebben. Zelfs nog minder dan de groep mensen die relatief weinig stress hadden ervaren (Crum et al., 2013). Daarmee reist de vraag: kan de manier waarop we tegen stress aankijken ons gezonder maken? De wetenschap zegt ja. Wanneer je je manier van denken ten opzichte van stress veranderd, kun je je fysieke reactie op stress positief veranderen. En dit is hoe het werkt…

Hoe je mindset ten opzichte van stress je gezonder maakt

Wanneer je gestrest bent, gaat je hart sneller kloppen. Je ademhaling gaat sneller en misschien breekt het zweet je een beetje uit. Vaak interpreteren we deze fysieke veranderingen als angst of als signalen dat we niet goed omgaan met de druk waar we mee te maken hebben. Maar wat als je deze veranderingen kan zien als signalen dat je lichaam zich aan het voorbereiden is om de uitdaging waarmee je geconfronteerd wordt aan te gaan? Dat jouw kloppende hart je aan het voorbereiden is om actie te ondernemen en dat je versnelde ademhaling ervoor zorgt dat er meer zuurstof naar je hersenen gaat zodat je scherper bent? Gezondheidspsycholoog Kelly McGonigal verteld in haar TED talk over een onderzoek aan Harvard hoe stress je vriend kan worden (2013). Dit onderzoek laat zien dat mensen die hun stressreacties als iets positiefs zien om te kunnen presteren niet alleen minder angstig en meer zelfverzekerd zijn, maar ook een fascinerend fysiek verschil laten zien ten opzichte van mensen die denken dat stress slecht voor je is.

Bij een typische stressreactie gaat je hartslag omhoog en vernauwen je bloedvaten. Dit is een van de redenen dat stress in sommige gevallen kan leiden tot hart- en vaatziekten. Het is niet gezond om constant in deze staat rond te lopen, maar het onderzoek van Harvard laat zien dat dat bij de mensen die stress als iets positiefs zien de bloedvaten, ondanks de verhoogde hartslag, ontspannen bleven en niet vernauwden. Op een heel leven vol stressvolle ervaringen kan deze ene verandering het verschil zijn tussen een hartaanval op je 50ste of een vitaal leven tot je 90ste!

Op naar een positieve mindset!

De volgende keer dat je stress ervaart hoop ik dat je terugdenkt aan deze blog en bij jezelf denkt: “dit is mijn lichaam dat me helpt om deze uitdaging aan te kunnen”. Want wanneer je stress op die manier kan zien, word je stressreactie een stuk gezonder!

Ook leren omgaan met je stress? Ons aanbod kan je verder helpen!

Gebruikte bronnen:

Crum, A.J., Salovey, P. & Achor, S. (2013). Rethinking Stress: The Role of Mindsets in Determining the
Stress Response. Journal of Personality and Social Psychology.

McGonigal, K. (2013). How to make stress your friend.

 

2018-08-17T09:13:40+00:00