Mindfulness Vitalmindz

Grip op je leven

Mindfulness2018-10-04T15:57:11+00:00

MINDFULNESS

Je hoort het steeds vaker: leef bewust in het hier en nu. Het klinkt nogal voor de hand liggend (en wellicht een beetje zweverig), maar toch zijn velen van ons niet bewust bezig met wat we doen, waar we aan denken en hoe we ons voelen. We zijn er met onze gedachten vaak niet helemaal bij, negeren belangrijke signalen van onze lichamen (bijv. hoofdpijn, vermoeidheid) en houden ons vaak bezig met piekeren over toekomstige zaken die misschien niet eens zullen gaan gebeuren. Het maakt ons rusteloos, gestrest en soms angstig.

Mindfulness heeft de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekregen en terecht ook! Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat het een positieve bijdrage levert aan een gelukkiger leven. Maar wat houdt Mindfulness nou eigenlijk in?

Wat is Mindfulness?

Mindfulness is het vermogen om aandachtig te leven zonder (voor)oordeel. Het is de capaciteit om ‘aanwezig’ te zijn in het nu, bewust te zijn van waar je bent en wat je doet. Het is een proces waarbij je meer bewust wordt van jezelf en je omgeving.

Erg leuk, maar wat is het doel van Mindfulness?

Mindfulness zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op je leven. Het werkt goed tegen stress, burn-out en spanningsklachten. Daarnaast verrijkt het je leven door de ontwikkeling van nieuwe inzichten in je eigen gedachten en patronen, het creëren van acceptatie en het maken van bewuste keuzes. Het verhoogt je productiviteit en helpt je meer te genieten van het leven, doordat je niet meer op de automatische piloot bezig bent. Dit zorgt weer voor een boost in je creativiteit en zelfvertrouwen.

Maar dat is niet alles. Je zult merken dat je minder snel geïrriteerd raakt, meer rust ervaart, minder piekert, meer van je los kunt laten, betere relaties hebt met jezelf en anderen en beter kunt omgaan met hetgeen wat op je afkomt.

Minder Meer
Automatische Piloot Bewust handelen
Aandacht bij het verleden op de toekomst Aandacht bij het nu
Gestrest/gespannen zijn Alert en ontspannen zijn
Doen Zijn
Nadenken/piekeren Gebruik maken van je 5 zintuigen
Analyseren Observeren
Veranderen Accepteren
Doel hebben Meebewegen
Oordelen en streng zijn Compassie
Veel tegelijk doen Één ding per keer

Voor wie is het?

Of je jong of oud bent, groot of klein, man of vrouw, arm of rijk, hoogopgeleid of laagopgeleid, gelovig of atheïst, mindfulness is voor iedereen geschikt. Niet iedereen zal het makkelijk vinden om ‘mindful’ te leven, maar met de juiste tips en tricks kun je al heel ver komen. Bij Mentaal Beter Vitaal bieden we een workshop en een training aan waarin je leert om mindfulness toe te passen in je eigen leven:

Ook jij kunt nu al beginnen met het meer grip krijgen op je eigen leven en je vitaler voelen!