Wanneer een werknemer klachten ervaart in zijn/haar functioneren, of deze nu werk gerelateerd of niet-werk gerelateerd zijn, kan een interventie ingezet worden om die klachten aan te pakken. Het doel is om de klachten te verminderen en de draagkracht en belastbaarheid te vergroten. We focussen daarbij op duurzame resultaten, zoals herstel en een soepele terugkeer naar het werk.
Bij een interventie kijken we naar klachten die van lichte tot matige aard zijn en goed te behandelen zijn. Of er voor een korte of lange interventie gekozen wordt, hangt af van de ernst van de klachten en de persoonlijke situatie van de werknemer.
Processtappen
1. Uitleg werkwijze & planning
- De eerste interventie vindt binnen twee weken na aanmelding plaats.
- Als het na de intake meteen ingepland kan worden, plannen we het eerste gesprek ook binnen twee weken.
- De afspraak wordt bevestigd naar zowel de werknemer als de contactpersoon.
- De psycholoog voert 10 sessies uit en zet daarbij e-health in ter ondersteuning van de interventie.
2. Gesprek
- Duur: 45-60 minuten per sessie, waarin klachten, mogelijkheden en doelen helder worden besproken.
- Er is contact met de werkgever of contactpersoon (zoals aangegeven op het aanmeldformulier) bij nieuwe hulpvragen of stagnatie.
3. Opstellen rapportage
- Het rapport van de intake fungeert als plan van aanpak voor de interventie.
- Na het tiende gesprek wordt er een eindrapportage opgesteld.
- De bedrijfsarts wordt op de hoogte gehouden van de inhoudelijke voortgang (medische informatie).
- Duur: één uur voor het opstellen van de rapportage.
4. Rapportage & goedkeuring
- De werknemer ontvangt de rapportage per mail en geeft akkoord op de inhoud en verzending.
- De schriftelijke rapportage, inclusief medische inhoud, wordt gedeeld met de arbodienst.
- Er volgt mondelinge terugkoppeling over het proces naar de leidinggevende of casemanager (zoals aangegeven in de checklijsten van de opdrachtgever). Let op: de werkgever ontvangt nooit de rapportage!
Aanvullende Informatie
- Na elke vijfde sessie en het eindgesprek wordt een ROM-meting uitgevoerd om het effect van de interventie objectief te meten.
- Na het eindgesprek ontvangt de werknemer een klanttevredenheidsonderzoek.
- De opdrachtgever wordt geïnformeerd over afgemelde en/of niet verschenen afspraken.
Resultaat
Het resultaat is gericht op het verminderen van klachten en het vergroten van de draagkracht en belastbaarheid. Het is belangrijk dat het resultaat duurzaam is (herstel en terugkeer naar werk).
Doorlooptijd
De doorlooptijd van de interventie hangt af van de frequentie van de gesprekken. Er wordt gemiddeld elke twee weken een gesprek ingepland.
Home / Lange interventie
Lange interventie (10 gesprekken), eventueel aangevuld met e-health
Wanneer een werknemer klachten ervaart in zijn/haar functioneren, of deze nu werk gerelateerd of niet-werk gerelateerd zijn, kan een interventie ingezet worden om die klachten aan te pakken. Het doel is om de klachten te verminderen en de draagkracht en belastbaarheid te vergroten. We focussen daarbij op duurzame resultaten, zoals herstel en een soepele terugkeer naar het werk.