Hoe creëer je positieve energie in coronatijd?

Home/Blog/Hoe creëer je positieve energie in coronatijd?

Hoe creëer je positieve energie in coronatijd?

Topprestaties leveren op het werk, 24/7 connected zijn, aandacht geven aan je gezin, partner, vrienden en jezelf, en daarbovenop rekening moeten houden met de uitdagingen rondom het coronavirus. Dat zijn aardig wat ballen die je in de lucht moet houden. Nou ja, moeten? We streven het in ieder geval wel na. Als fulltime young professional én moeder weet ik er alles van.

De onzekerheid en uitzichtloosheid van de laatste tijd gooien er nog een schepje bovenop; energiek en vitaal door het leven gaan is daarom best een uitdaging geworden. Vermoeidheid, stress en overprikkeling zijn dan ook veelgehoorde klachten. Toch kun je in deze tijd zelf veel doen om je energiek en vitaal te voelen! Je hebt immers zelf controle over waaraan jij je energie besteedt en wat je kunt doen om je gelukkig te voelen. In deze blog vertel ik je hoe principes uit de positieve psychologie je kunnen helpen om veerkrachtiger, en dus positiever, in het leven te staan.

Leven met twee koffers

Als persoon neem je twee koffers mee door het leven: een positieve en een negatieve. In de positieve koffer zitten gevoelens als hoop, optimisme, verbondenheid, liefde en vertrouwen. De negatieve koffer is gevuld met gevoelens als angst, boosheid en verdriet. Stel dat je beide koffers optilt en opmerkt dat de negatieve koffer zwaarder is, wat kun je dan doen om de koffers in balans te krijgen?

Het merendeel van de mensen zal zeggen dat de negatieve koffer minder zwaar gemaakt kan worden. Dat is de gedachtegang die aansluit op de traditionele psychologie: er wordt sterk gefocust op het negatieve. Maar wat gebeurt er als je je voornamelijk focust op het negatieve? Dan verlies je het positieve snel uit het oog. Je kunt je afvragen of je die koffers daarmee ook daadwerkelijk weer goed in balans krijgt.

De positieve psychologie – de wetenschap die zich richt op het versterken van kracht in plaats van op het verkleinen van kwetsbaarheden – richt zich op die andere koffer, die met positieve gevoelens. Door de dag heen gebeuren er heel veel dingen die je in die positieve koffer kunt stoppen. Maar vaak, omdat we geneigd zijn ons te richten op negatieve zaken, hebben we minder aandacht voor alle positieve zaken die in die koffer kunnen. Door te leren hoe je jouw positieve koffer kunt vullen, kun je de focus wegtrekken van het negatieve. Niet alleen is dit een fijnere manier om die koffers weer in balans te krijgen, het is ook een duurzame manier die bijdraagt aan jouw positieve mindset en geluksgevoel!

“Het gaat niet om wat je overkomt in het leven, maar hoe je erop reageert.”

Zó vul je jouw positieve koffer

Het vullen van jouw positieve koffer is gelukkig niet zo ingewikkeld, maar vergt wel wat oefening en actie. De volgende tips kunnen je daarbij helpen:

Me-time inplannen

Er is een gezonde balans nodig tussen de ‘moetjes’ en ontspannende dingen die je dagelijks onderneemt. Wat er tegenwoordig vaak gebeurt, is dat je door de dag heen raast: druk onderweg, druk met werk, een druk sociaal leven en altijd bereikbaar moeten zijn. Door al dat geraas krijgt je brein niet altijd de rust die het nodig heeft om relevante informatie te selecteren en irrelevante informatie te verwijderen.

Dit ‘archiveerwerk’ moet af en toe gebeuren. Dit kun je doen door vaker tijd te nemen om te ontspannen en op te laden. Waar word je blij van en wat doe je graag? Neem vaker de tijd om hierbij stil te staan en meer te doen van hetgeen waar jij een goed gevoel van krijgt. Je zult merken dat je je veel weerbaarder voelt als je je regelmatig bezighoudt met dat stukje zingeving in je leven. Een andere tip die ik je graag meegeef, is aandachtig luisteren naar rustgevende muziek. Het heeft namelijk een positief effect op je brein, probeer het maar eens!

Positieve mindset tijdens de coronacrisis

Zoals eerder gezegd, hebben we als mensen de neiging om ons te richten op wat niet goed gaat. Daarnaast worden we tegenwoordig overspoeld met nieuws over het coronavirus, wat vaak niet positief is. Dit kan het lastiger maken om zaken te relativeren en je te richten op het positieve. Weet wel dat jijzelf in de hand hebt waar jouw aandacht naar uitgaat.

Probeer het nieuws minder vaak te bekijken, slechts één of twee keer per dag in plaats van de hele dag door. Daag jezelf ook uit om vaker stil te staan bij wat wél goed gaat. De ‘fijn moment’ oefening kan hier goed bij helpen: sta aan het eind van de dag stil bij wat jou die dag een fijn gevoel heeft gegeven – groot of klein, dat maakt niet uit. Door dit te doen, kun je jouw dag met een positieve mindset afsluiten. Optimisme zorgt er namelijk voor dat die positieve koffer – die je je hele leven meedraagt – wordt bijgevuld.

Kom in beweging!

Bewegen zorgt ervoor dat je cognitief minder belast wordt en even tot rust kunt komen. Daarnaast zorgt bewegen of gedoseerd sporten ervoor dat je lichaam antistoffen aanmaakt die het stresshormoon de kop indrukken. Er gaat dan ook meer zuurstof naar je brein met als gevolg meer mentale en spirituele energie; je kunt dan beter relativeren, hebt een positiever gevoel en kunt de rest van de dag vol energie tegemoet gaan. Maak van tevoren een planning en noteer deze in je agenda, zodat je ruimte creëert om ermee aan de slag te gaan. Minstens een half uur per dag aan één stuk door bewegen is al voldoende om ervoor te zorgen dat jouw lichaam en geest scherp blijven.

Manage je emoties

Wist je dat de emoties die je dagelijks voelt samengaan met ongeveer 40.000 gedachten op één dag? De coronapandemie brengt ook veel emoties met zich mee: angst, verdriet, onzekerheid en ook boosheid. Terecht dat ook jij deze emoties af en toe voelt, het hoort erbij. Wanneer je echter leert om controle te hebben over jouw emoties, dan zal de kwaliteit van jouw energie ook verbeteren. Emotiemanagement doe je zo:

  • (H)erken je emoties. Sta stil bij wat je voelt en accepteer dat je je zo voelt.
  • Laat ze toe. Emoties blijven vaak ongeveer 20 minuten hangen, waarna ze vanzelf wegebben. Opkroppen van je emoties zorgt er alleen voor dat ze zich vermenigvuldigen.
  • Emoties willen je duidelijk maken waar jij behoefte aan hebt. Leer jezelf aan om deze behoeften te onderzoeken en aandacht te geven aan wat jij op dat moment mist. Wat vraagt jouw lichaam van je? Aan welke concrete acties heb je behoefte?

Tot slot…

Wil je meer weten over de oorzaak van stress door het thuiszitten in deze coronatijd? Kijk dan naar dit interessant filmpje waarin neuropsycholoog en hoogleraar aan de Vrije Universiteit, Erik Scherder, dit haarfijn uitlegt én vertelt wat je eraan kunt doen.

Heb je behoefte aan meer hulpbronnen om overdag en voor het slapengaan bewust rustmomenten te nemen? Dan raad ik je de Mindfulness app (VGZ) en Headspace aan. Zie hier voor een voorbeeld.

Naast bovenstaande tips zijn er nog talloze activiteiten die je kunt ondernemen om jouw energie een boost te geven en die positieve koffer te vullen: nieuwe dingen doen, goed eten en slapen, regelmatig contact onderhouden met dierbaren, ga zo maar door. Ontdek voor jezelf wat voor jou belangrijk is en maak daar een prioriteit van!

Hulp van Vitalmindz

Bij Vitalmindz werken wij ook vanuit principes van de positieve psychologie. Dit, in combinatie met onze oplossingsgerichte benadering, draagt bij aan onze aanpak om duurzaam van stress- en burn-outklachten te herstellen op zowel mentaal, emotioneel als fysiek gebied. Ben je als werknemer of werkgever benieuwd naar hoe dit jou kan helpen? Neem gerust contact met ons op!

Richmarlou Thodé

2021-04-01T16:06:09+01:00
Go to Top