Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch op zichzelf en anderen, loopt de kantjes er niet af en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Het zijn ook de medewerkers die bevlogen en betrokken zijn, die je niet hoort klagen en niet te beroerd zijn om een uurtje extra te werken of een taak erbij te nemen. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?
Het korte antwoordt luidt: nee. Perfectionisme kan namelijk een zelfvernietigende eigenschap zijn, waar je snel in kan doorslaan en die negatieve gevolgen voor de gezondheid kan hebben. Het is dus belangrijk om perfectionistische medewerkers op tijd in het vizier te hebben, zodat je ze op de juiste manier kunt ondersteunen. Maar wat is perfectionisme precies, waaraan herken je perfectionisme bij medewerkers en welke rol kun je daar als werkgever, hr-professional of leidinggevende in spelen?
Perfectionisme versus zelfverbetering
Brené Brown, onderzoeker en auteur van het boek De moed van imperfectie, stelt: perfectionisme gaat over geloven dat je de dingen kunt doen op een manier die je beschermt tegen het oordeel en de kritiek van anderen. Maar perfectionisme is zelfdestructief, omdat er niet zoiets bestaat als ‘perfect’. Je blijft dus streven naar het behalen van een onhaalbaar doel. Perfectionisme verschilt hierin van zelfverbetering, want waar zelfverbetering gaat over: ‘waar wil ik me verder in ontwikkelen?’, gaat perfectionisme over: ‘wat zullen ze van me denken?’. Omdat voor perfectionisten de kritiek, het oordeel of de afwijzing van anderen gevoelsmatig continu op de loer ligt, ervaren ze vaak een hoge mate van stress en angst en lopen ze een hoger risico op burn-out, depressie, angststoornissen en zelfs suïcide.
Perfectionisme en faalangst gaan vaak hand in hand, waarbij perfectionisme een dusdanig verlammend effect heeft dat de angst om fouten te maken ertoe leidt dat iemand niets meer durft aan te pakken. Een perfectionist kan zichzelf dus behoorlijk in de weg zitten. Bovendien kan het de samenwerking met anderen in de weg staan, omdat een perfectionist de lat vaak onrealistisch hoog legt.
Vitalmindz App: voor vitale medewerkers
Ontdek de appVerschillende soorten perfectionisme
Onderzoek laat zien dat er verschillende soorten perfectionisme zijn:
- Excellence-seeking: deze perfectionisten zijn gericht op het behalen van een extreem hoge standaard en verwachten hetzelfde van anderen. Er zijn daarbij maar twee mogelijke opties: succes of totale mislukking. Hierbij zijn zij zelf hun eigen grootste criticus.
- Failure-avoiding: deze perfectionisten zijn sterk gericht op het voorkomen van fouten. Ze maken zich continu zorgen of wat ze doen wel goed genoeg is en wat anderen van hun prestaties zullen vinden. Hun hoge standaard wordt bepaald door de angst om afgewezen te worden.
Perfectionisme is voor een groot deel een aangeboren persoonlijkheidskenmerk, maar kan extra aangejaagd worden door omgevingsinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan ouders die hun kind op de huid zitten om hoge cijfers te halen op school, of werken in een competitieve bedrijfscultuur. Competitie is ook in de westerse wereld de norm, waarbij de druk om te presteren groot is en wat kan leiden tot sociaal perfectionisme. Het perfecte plaatje dat op social media wordt geschetst doet daar vaak nog extra schepje bovenop.
Perfectionisme is in essentie niet altijd meteen slecht. Als je topsporter bent, hersenchirurg of musicus, dan moet je wel naar een bepaalde mate van perfectie streven. Wanneer je dat niet doet, loop je een hoop mis en in het geval van de hersenchirurg gáát er daadwerkelijk ook veel mis. Positief perfectionistisch gedrag is inzien dat je van fouten iets kunt leren en je realiseren dat het onmogelijk is om op alle gebieden perfectionistisch te zijn. Dit noemen we adaptief (aangepast) perfectionisme. Deze perfectionist stelt hoge eisen aan zichzelf en streeft grote doelen na, maar is niet uit het veld geslagen als het niet meteen lukt. Bij maladaptief (onaangepast) perfectionisme wil men diezelfde top bereiken, maar wordt hij, zij of hen ondertussen voortdurend gekweld door de angst om te falen en ondervindt daar negatieve gevolgen van.
Kenmerken van perfectionisme
Adaptief perfectionisme is dus niet die zelfdestructieve eigenschap die Brené Brown beschrijft. De sterke kanten van positief perfectionistisch gedrag zijn bijvoorbeeld:
- Discipline, doorzettingsvermogen;
- Gedrevenheid, ijverig, grote plannen hebben;
- Nauwkeurigheid;
- Mooie resultaten boeken;
- Ambitieus, betrokken en loyaal;
- Groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Deze kwaliteiten hebben echter ook valkuilen, die ervoor kunnen zorgen dan iemand omslaat naar een ongezonde vorm van perfectionisme:
- Nooit tevreden zijn, niet van successen kunnen genieten;
- Inefficiënt werken;
- Moeite hebben met loslaten, delegeren of samenwerken;
- Uitstellen en vermijden;
- Zwart-wit denken en focussen op het negatieve;
- Kritisch en oordelend zijn naar anderen;
- Faalangst.
Perfectionisten maken zich vaak extreem veel zorgen over het oordeel van anderen, hun eigen prestaties of voorkomen. Dit maakt dat ze vaak twijfelen of besluiteloos worden.
Herkennen van ongezond perfectionisme bij medewerkers
Hoe herken je ongezond perfectionisme bij medewerkers? Uiteraard hoeft iemand niet aan alle onderstaande punten te voldoen, maar wees alert op de volgende signalen:
- Zichzelf niet goed genoeg vinden. Dit kan zich uiten in het degraderen van de eigen prestaties met uitspraken als ‘het is niks’ of ‘het lijkt nergens op’.
- Over de eigen grenzen heengaan. Voor perfectionisten staat opgeven of ‘nee’ zeggen gelijk aan falen. Ze nemen dus snel teveel hooi op hun vork en lopen zichzelf hierin voorbij.
- Piekeren. Perfectionisten maken zich vaak extreem veel zorgen over het oordeel van anderen, hun eigen prestaties of voorkomen. Dit maakt dat ze vaak twijfelen of besluiteloos worden.
- Veel moeten. Dit kan zich uiten in werk, maar ook op privégebied als iemand die buiten werktijd veel verplichtingen en afspraken heeft.
- Geen hulp vragen. Een perfectionist werkt liever een hele nacht door om iets af te krijgen, dan dat diegene om hulp vraagt.
- Onzichtbaar zijn. Een perfectionist zal niet zomaar een mening verkondigen in een overleg, uit angst om iets geks te zeggen. Om het potentiële gevaar van kritiek of een oordeel af te wenden, laat iemand niet alles van zichzelf zien en is terughoudend met het tonen van initiatief.
- Behoefte aan bevestiging. Een perfectionist heeft veel goedkeuring nodig van de mensen om zich heen om vertrouwen in zichzelf te hebben. Desondanks vinden ze het lastig om complimenten aan te nemen.
- Gevoelig voor kritiek. Negatieve feedback voelt als kritiek en kritiek voelt als een afwijzing van de perfectionist als persoon. Negatieve feedback kan nog lang nasudderen en faalangst versterken.
Dit gedrag kan op de lange termijn uiteindelijk leiden tot angst, stress, frustratie, het vermijden van uitdagingen, uitstelgedrag, overspanning en burn-out.
Omgaan met perfectionisme
Perfectionisme is vaak een combinatie van aangeleerde overtuigingen, die over het algemeen in de jeugd zijn ontstaan. Die aangeleerde overtuigingen zijn in de loop der tijd gevormd tot automatische patronen, die schuren met de omgeving. Denk hierbij dus aan het idee van ‘perfect’ werk willen leveren ten koste van alles, terwijl dit een onrealistisch doel is.
De uitdaging van een perfectionist zit hem in het leren dat diens aangeleerde overtuigingen niet altijd de objectieve realiteit weerspiegelen en dat er alternatieve mogelijkheden zijn om met die omgevingsinvloeden om te gaan. Deze alternatieve mogelijkheden richten zich bijvoorbeeld op het onderzoeken van denkfouten, het leren loslaten van verantwoordelijkheidsgevoel en het ontwikkelen van een zogenaamde growth mindset, waarin fouten worden gezien als mogelijkheid om te leren, in plaats van een mislukking. Om dit ontwikkelingsproces te durven aangaan, is het belangrijk dat een perfectionist een veilige en vertrouwde omgeving ervaart. Wat kun je als werkgever, hr-professional of leidinggevende hierin betekenen?
- Bedrijfscultuur. In een bedrijfscultuur waarbij presteren en competitie de norm is, lopen medewerkers een algemeen groter risico om zichzelf voorbij te lopen en op te branden. Voor een perfectionist is dit risico nog groter, aangezien zo’n bedrijfscultuur een perfectionist alleen nog meer aanjaagt om te overcompenseren. Werk dus aan een gezonde bedrijfscultuur.
- Psychologische veiligheid. Hoe is het gesteld met de mate van veiligheid die medewerkers ervaren om zichzelf te zijn, ideeën op te gooien en hun mening te geven? Als werkgever of leidinggevende kun je hierin een voorbeeldfunctie zijn door bijvoorbeeld gericht om feedback te vragen. Zo creëer je een omgeving waarin iedereen het gevoel heeft te kunnen leren en fouten te mogen maken.
- Opbouwende feedback. Goede feedback is feedback waar iemand ook echt iets mee kan. Het heeft als functie blinde vlekken te identificeren en iemand te helpen ontwikkelen. Geef dus niet alleen een negatief oordeel, maar benoem ook wat al heel goed gaat en waar iemand mogelijk nog kan leren en hoe hij, zij of hen dit zou kunnen aanpakken.
- Begrenzen. Als werkgever heb je de taak om medewerkers tegen zichzelf te beschermen. Kader verantwoordelijkheden, plan tussentijdse evaluaties in en benadruk het belang van een goede werk-privébalans.
- Waardering. Wanneer waardering uitblijft, zien perfectionisten dit automatisch als een signaal dat zij niet gezien worden of niet goed genoeg zijn, waardoor ze vaak nóg harder gaan lopen. Heb aandacht voor het werk dat een medewerker verzet en spreek hier tijdig je persoonlijke waardering voor uit.
- Check-in. Neem de tijd om terloops even te vragen hoe het met iemand gaat, of plan periodieke check-in momenten in met medewerkers waarbij ook tijd en aandacht is om in te gaan op eventuele signalen die je hebt opgemerkt. Belangrijk is dat je hierbij een omgeving creëert waarin iemand zich veilig genoeg voelt om te delen waar hij, zij of hen mee worstelt . Wanneer je tijdens een check-in moment merkt dat iemand een grotere hulpvraag heeft op dit gebied, dan kan coaching een uitkomst bieden.
Perfectionisme is een automatisch patroon waarin iemand snel terugvalt op het moment dat er sprake is van een (tijdelijk) verhoogde werkdruk. Omdat ongezond perfectionisme een intern proces is, wordt het vaak pas zichtbaar als het te laat is en de negatieve gevolgen ervan zijn tol al hebben geëist. Het is dan lastig om een medewerker goed te begeleiden en dan kan het inschakelen van externe hulp een goed alternatief zijn. Onze professionals denken dan graag met je mee.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me inMeer artikelen voor tips en inspiratie
De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Introversie en leiderschap: de kracht van introverte leidinggevenden
Leiderschap wordt vaak geassocieerd met extraverte eigenschappen zoals assertiviteit, charisma en het vermogen om een groep mensen te motiveren. Gelukkig is er steeds meer erkenning voor de kracht van introverte leiders.
Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?
Werk-privébalans: ondersteuning voor medewerkers in elke levensfase
Bij iedere levensfase komen andere behoeften en uitdagingen in werk-privébalans kijken. Als werkgever wil je natuurlijk dat je medewerkers vitaal blijven gedurende deze fases, zodat je zo lang mogelijk plezier van ze hebt.
Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?
Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!
Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.
Hoe je persoonlijke ontwikkeling voor medewerkers makkelijker maakt
Als werkgever weet je hoe belangrijk het is dat medewerkers werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Maar hoe pak je dit het beste aan?
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!
Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.
Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?