Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste, scheiding, overlijden van een dierbare of financiële moeilijkheden. Hoe hard iemand ook zijn best doet, het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren van de medewerker. Hoe kun je het beste ondersteuning bieden bij zulke ingrijpende privéomstandigheden?
Volgens de Holmes en Rahé stress-schaal zorgen het overlijden van een partner of kind, scheiding, overlijden van een naast familielid of ziekte voor de meeste stress. Zulke heftige situaties zijn van grote invloed op het welzijn van de medewerker. Naast het veroorzaken van stress, heeft het ook invloed op het vermogen om je werk goed uit te kunnen blijven voeren. Hoe herken je de signalen dat het niet goed gaat een medewerker? En hoe kan je helpen?
Interesse tonen
Laten we starten bij het begin. Zorg dat je benaderbaar bent als werkgever of leidinggevende. Vraag regelmatig aan je medewerkers hoe het met hen gaat. Toon oprechte interesse in hen als persoon. Vraag eens tijdens een bak koffie of de lunch wat hen bezighoudt in het dagelijks leven. Hoe is hun woonsituatie? Heeft een medewerker een partner of kinderen?
Als je oprechte interesse toont, zullen medewerkers zich gehoord en gewaardeerd voelen. Mocht er iets met hen aan de hand zijn, dan zijn zij eerder bereid om naar jou toe te stappen om hun verhaal te vertellen. Met deze houding heb je absoluut een streepje voor en kun je mogelijk voorkomen dat een medewerker gaat verzuimen.
Misschien had de medewerker tijdens de lunch altijd het hoogste woord en was deze als eerste van de partij bij teamactiviteiten. Nu is de medewerker opeens stil, afzijdig en teruggetrokken.
Hoe herken je de signalen dat het niet goed gaat?
Heftige privéomstandigheden zijn bijzonder stressvolle situaties en kunnen leiden tot mentale klachten en verzuim. Het laatste wat je wilt, is dat een medewerker langdurig uit de running is. Het herkennen van de eerste signalen is daarom cruciaal. Deze signalen kunnen subtiel zijn, maar worden vaak zichtbaar in veranderingen in gedrag, prestaties en interacties. Hieronder een aantal punten om op te letten.
Mindere werkprestaties
Werkprestaties leiden vaak onder heftige privéomstandigheden. De medewerker is minder productief, levert werk van mindere kwaliteit of maakt vaker fouten. Ook vertragingen in het halen van deadlines of het langer duren van taken kunnen wijzen op problemen. Daarnaast kan frequent verzuim of vaak te laat komen, wijzen op privéomstandigheden.
Ander gedrag
Gedragsveranderingen zoals prikkelbaarheid, teruggetrokkenheid of ongewone emotionele reacties zijn belangrijke signalen. Een medewerker kan moeite hebben om zich te concentreren of vergeet vaker iets. Misschien had de medewerker tijdens de lunch altijd het hoogste woord en was deze als eerste van de partij bij teamactiviteiten. Nu is de medewerker opeens stil, afzijdig en teruggetrokken. Fysieke signalen zoals verwaarlozing van persoonlijke verzorging, vermoeidheid, stemmingswisselingen en gebrek aan motivatie, zijn ook belangrijke indicatoren.
Welke ondersteuning kun je bieden bij heftige privéomstandigheden?
- Bied een luisterend oor. Als je in de gaten hebt dat er iets aan de hand is, bied als eerste vooral een luisterend oor in de vorm van een persoonlijk gesprek. Meestal vertelt de medewerker uit zichzelf wat er aan de hand is. Leef je in en toon begrip voor de situatie.
- Regelmatige gesprekken. Houd contact met de medewerker. Zorg dat je de medewerker regelmatig spreekt om te zien hoe het gaat. Vraag ook wat de behoeften van de medewerker zijn. Behandel alle informatie met de grootste zorg en respecteer de privacy van de medewerker.
- Flexibele werkuren. Stel je als werkgever flexibel op en bied de mogelijkheid aan om flexibel te werken. Als thuiswerken nog niet tot de opties behoort, stel dit voor. Een flexibele indeling van de uren en locatie kan de privésituatie van de medewerker verlichten.
- Aanpassen van taken. Overweeg om tijdelijk andere taken te geven die minder stressvol zijn of die beter passen bij de huidige situatie van de medewerker. Verlaag de werkdruk door deadlines aan te passen of taken te herverdelen binnen het team.
- Extra verlof. Er bestaan diverse wettelijke verlofregelingen waarvan de medewerker gebruik kan maken. Denk aan: calamiteitenverlof, kortdurend zorgverlof, langdurig zorgverlof, ouderschapsverlof, partnerverlof, adoptieverlof of pleegzorgverlof. Veel bedrijven maken aanvullende afspraken in cao’s of bedrijfsregelingen om extra verlofmogelijkheden te bieden. Kijk samen met de medewerker of een van de verlofregelingen ondersteuning kan bieden.
- Vertrouwenspersoon of bedrijfsarts. Medewerkers kunnen ook terecht bij zowel de vertrouwenspersoon als de bedrijfsarts voor ondersteuning. De vertrouwenspersoon biedt emotionele steun en advies. De bedrijfsarts richt zich op de gezondheid en het welzijn van medewerkers in relatie tot hun werk. Deze kan de medische situatie van de medewerker beoordelen, advies geven over eventuele werkhervatting en doorverwijzen naar specialistische medische of psychologische hulp.
- Coaching. Naast de bedrijfsarts of een vertrouwenspersoon is het verstandig om de hulp van een coach in te schakelen, deze kan de medewerker helpen om te gaan met de ernstige privéomstandigheden. Coaching is een vorm van begeleiding die erop gericht is om je vooruit te helpen met de uitdagingen waarmee je te maken krijgt. Alle coaches van Vitalmindz hebben een achtergrond in de psychologie en bieden op maat gemaakte mentale begeleiding.
Vitalmindz App: voor vitale medewerkers
Ontdek de appGeleidelijke terugkeer
Indien de medewerker (deels) is uitgevallen, is het uiteindelijk natuurlijk de bedoeling dat de medewerker weer volledig gaat werken. Stel samen met de medewerker en eventueel de bedrijfsarts een plan op voor een geleidelijke terugkeer naar de werkvloer, zonder druk of stress. Het welzijn van jouw medewerker staat voorop. Zorg voor regelmatige evaluaties en nazorggesprekken om de re-integratie te monitoren en voortdurende steun te bieden.
Tot slot kun je overwegen om een training volgen over hoe je ondersteuning kunt bieden aan medewerkers bij heftige privéomstandigheden. Door begrip te tonen en passende ondersteuning te bieden, draag je bij aan een werkklimaat waarin medewerkers zich veilig en gesteund voelen, ook in moeilijke tijden.
Meer artikelen voor tips en inspiratie
Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?
Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?
Conflict op het werk: zo los je het op
Waarschijnlijk heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanning, stress en in het ergste geval verzuim. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? En hoe voorkom je het?
Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.
Stress is gezond! Het is maar net hoe je het bekijkt
Goed nieuws: uit onderzoek van Yale University in samenwerking met Cambridge blijkt dat stress niet alleen maar de vijand is, maar ons ook juist gezonder kan maken!
Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op?
Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?
Menstruatie, de overgang en werk
Menstruatie: voor een groot deel van de bevolking is het iedere maand weer raak. Ook de overgang treft velen. Er openlijk over praten op het werk gebeurt helaas nog te weinig. Hoe ga je om met menstruatie- en overgangsklachten op de werkvloer?
Skip de winterdip! Zo help jij medewerkers de donkere dagen door
Ken je dat gevoel? Januari is voorbij, maar de winter lijkt eindeloos te duren. Op wat zonnige dagen na is het buiten meestal koud, nat en grijs. Voor veel medewerkers zorgt dit voor een winterdip, ook wel de winterblues genoemd. Wat kun je hieraan doen?
Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!
7 tips voor een gezondere bedrijfscultuur
Een gezonde bedrijfscultuur is essentieel. Niet alleen voor het welzijn van medewerkers, maar ook voor het succes van een organisatie. Maar hoe creëer je een fijne en veilige werkomgeving?
Roze verzuim: wat is het en hoe grijp je in?
Hoewel roze verzuim een minder bekende term is, kan het grote gevolgen hebben voor je organisatie en medewerkers. Het is een sluipmoordenaar die vaak over het hoofd wordt gezien en een mogelijke voorbode van burn-out of andere mentale problemen.
Frequent verzuim aanpakken en voorkomen? Zo doe je dat!
Het overkomt ons allemaal weleens: ziekmelden op het werk. Meestal duurt het een paar dagen voordat we weer op de been zijn. Soms meldt een medewerker zich echter regelmatig ziek. Wat doe je dan?
Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.
Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.
Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.
Introversie en leiderschap: de kracht van introverte leidinggevenden
Leiderschap wordt vaak geassocieerd met extraverte eigenschappen zoals assertiviteit, charisma en het vermogen om een groep mensen te motiveren. Gelukkig is er steeds meer erkenning voor de kracht van introverte leiders.
Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?
Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.
7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?
Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.
Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee.
Het belang van het vitaliteitsbudget + 5 inspirerende ideeën
Een gezonde organisatie begint bij gezonde medewerkers. Het vitaliteitsbudget is een onmisbare factor om dit te realiseren. Maar wat is een vitaliteitsbudget precies? En hoe kun je het besteden?