Conflict op het werk: zo los je het op
Natuurlijk wil je met plezier naar je werk gaan, maar ongetwijfeld heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanningen, stress en in het ergste geval ziekteverzuim. Een situatie die voor niemand prettig is en schadelijk is voor de werksfeer. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? Of als je zelf een probleem hebt met een collega? In dit artikel vertellen we waardoor een conflict op het werk kan ontstaan, hoe je het kunt voorkomen en, heel belangrijk, hoe je het kunt oplossen.
Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 van TNO en CBS blijkt dat maar liefst 26,5% van de ondervraagden een conflict had met collega’s, de direct leidinggevende of de werkgever. In de horecasector lag dit percentage het hoogst met 31%, terwijl het in de financiële sector 20,5% was.
Wat is een conflict?
Het is heel normaal dat je het niet altijd eens bent met je collega. Hier is niets mis mee en dit is een gewoon meningsverschil. Conflicten op de werkvloer zijn breder dan dat. Ze kunnen variëren van persoonlijke geschillen tussen medewerkers tot structurele conflicten tussen medewerkers en leidinggevenden.
In 2023 meldde 6% van de medewerkers zich ziek vanwege ruzie, conflict of grensoverschrijdend gedrag.
Wat zijn de oorzaken?
Hoe ontstaan deze conflicten op het werk? Slechte communicatie staat vaak aan de basis van problemen op de werkvloer, wat leidt tot misverstanden en ontevredenheid. Hoewel er geen exacte percentages bekend zijn, wordt dit wel vaak als factor genoemd in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023. Conflicten op de werkvloer ontstaan vaak door individuele onenigheden, zoals meningsverschillen over prestaties, taken, promoties of persoonlijke kwesties tussen collega’s.
Ook werkdruk en stress dragen bij aan deze conflicten. Daarnaast leiden een gebrek aan controle en autonomie, een gebrek aan erkenning en waardering, ongelijke werkverdeling en ongewenste omgangsvormen zoals pesten en intimidatie vaak tot onenigheid op de werkvloer.
Conflicten kunnen leiden tot demotivatie en lagere productiviteit onder collega’s. Waar je voorheen nog met plezier naar je werk ging, kan een conflict nu zorgen voor meer spanningen. Dit kan ook leiden tot een verhoogd ziekteverzuim. In 2023 meldde 6% van de medewerkers zich ziek vanwege ruzie, conflict of grensoverschrijdend gedrag. Langdurige conflicten kunnen zelfs de reputatie van een organisatie schaden.
Vitalmindz App: voor vitale medewerkers
Ontdek de app
Hoe voorkom je een conflict op het werk?
Je zit uiteraard niet te wachten op ruzies tussen medewerkers. Het liefst wil je dit natuurlijk voorkomen, maar hoe doe je dat? Wees alert als leidinggevende. Probeer signalen te herkennen die aangeven dat er meer aan de hand is bij een medewerker. Denk hierbij aan een ongemotiveerde werkhouding, lage arbeidsproductiviteit, regelmatig ziekmelden, vreemde opmerkingen of roddelen. Het kan ook zijn dat er groepsvorming ontstaat binnen een team of op een afdeling. De medewerker probeert op deze manier medestanders te vinden. Allemaal tekenen aan de wand dat er een conflict kan ontstaan.
Hoe kun je een conflict op het werk oplossen?
Kom in actie en grijp zo snel mogelijk in; denk niet dat het vanzelf overwaait. Volg deze stappen om effectief een conflict te managen:
- Ga in gesprek
Zodra er een conflict is, is het belangrijk om zo snel mogelijk met de betrokken medewerkers in gesprek te gaan. Het is cruciaal om dit op een zorgvuldige en constructieve manier te doen. Creëer een veilige omgeving voor het gesprek. Houd er rekening mee dat een medewerker wellicht niet direct alles op tafel legt. Verzamel feiten en luister naar beide kanten van het verhaal zonder gelijk te oordelen. Blijf professioneel en beleefd tijdens de gesprekken. Sta open voor feedback en schiet niet gelijk in de verdediging. - Zoek samen naar een oplossing
Ga samen met de medewerker(s) op zoek naar een oplossing. Vraag hoe je hierbij kunt helpen. Wees hierin creatief en flexibel. Kom samen tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden. - Volg de richtlijnen en leg alles vast
Zorg dat je de bedrijfsprocedures volgt bij het hanteren van conflicten. Om latere misverstanden te voorkomen, is het belangrijk om alles schriftelijk vast te leggen van wat er is besproken. Maak concrete afspraken met de betrokkenen over de vervolgstappen om het conflict op te lossen.
Wat als je er niet uitkomt met elkaar?
Mochten de gesprekken niet leiden tot de gewenste oplossing, dan kan mediation helpen. Een mediator werkt op een neutrale manier om samen met de betrokkenen tot een oplossing te komen. In het ergste geval kan mediation ook niet de oplossing bieden, en is een juridische procedure nog de enige uitweg.
Opgelost?
Is het gelukt om met een goed gesprek of mediator het conflict op te lossen? Blijf scherp, want er kan zo weer een nieuw conflict ontstaan. Gebruik het als een leermoment. Evalueer het proces van de oplossing. Wat ging er goed? En wat zou je de volgende keer anders aanpakken? Doe er je voordeel mee. Je kunt ook een training in communicatie en conflictmanagement volgen. Een dergelijke training kan helpen om toekomstige conflicten te voorkomen en op te lossen.
Houd de situatie in de gaten
Het is belangrijk om de situatie te blijven monitoren. Bied ondersteuning aan de betrokken medewerker. Bied een extra luisterend oor en drink regelmatig een kop koffie met elkaar. Zorg ervoor dat de werkrelatie weer gezond wordt en vooral ook blijft. Zo gaat iedereen weer met plezier naar het werk.
Meer tips voor vitale medewerkers?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!
Ik schrijf me in
Meer artikelen voor tips en inspiratie

Hoe ondersteun je medewerkers bij heftige privéomstandigheden?
Soms worden medewerkers geconfronteerd met heftige privéomstandigheden, zoals ziekte van een naaste. Het is vaak onvermijdelijk dat deze omstandigheden ook invloed hebben op het functioneren.

Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?
Bijna zes op de tien baanwisselaars blijft korter dan twee jaar in dienst. Hieruit blijkt wel hoe belangrijk het is om rekening te houden met de behoeften van (potentiële) medewerkers. Hoe pak je dat aan?

Skip de winterdip! Zo help jij medewerkers de donkere dagen door
Ken je dat gevoel? Januari is voorbij, maar de winter lijkt eindeloos te duren. Op wat zonnige dagen na is het buiten meestal koud, nat en grijs. Voor veel medewerkers zorgt dit voor een winterdip, ook wel de winterblues genoemd. Wat kun je hieraan doen?

Burn-out ligt ook aan de werkomgeving, niet alleen aan de werknemer
Ontstaat burn-out door specifieke karaktereigenschappen van medewerkers? Uit onderzoek blijkt dat juist de werkomgeving een grote rol speelt bij een burn-out.

Stress is gezond! Het is maar hoe je het bekijkt (deel 2)
Stress heeft een slecht imago en dat is onterecht! De juiste verhouding van cortisol en DHEA kan zelfs een positief effect hebben op de gezondheid en prestaties.

Burn-out: dit is wat we nu weten
De term ‘burn-out’ is inmiddels zeer bekend. Toch is het nog steeds geen officiële diagnose in de DSM, het handboek van de psychiatrie. Wat zijn burn-outklachten dan precies? En hoe los je die klachten op?

Hoe waarborg je duurzame inzetbaarheid op afstand?
Thuiswerken is bij veel organisaties tegenwoordig de norm. In veel opzichten is dat ideaal, maar het kan ook een flinke uitdaging zijn om de duurzame inzetbaarheid van je medewerkers te waarborgen.

Huilen op het werk: een teken van zwakte?
Huilen op het werk: een angstaanjagend beeld voor veel medewerkers. Toch overkomt het 80% van de werkenden. Kloppen die oordelen dan wel? Wat maakt dat mensen huilen op het werk en hoe ga je hier als leidinggevende mee om?

Hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?
Het afgelopen jaar steeg het aantal mensen dat zich ziekmeldde op het werk met stressklachten met maar liefst 11 procent. Maar hoe herken je stress en mentale problemen bij medewerkers?

Overspannen medewerker: het voorstadium van burn-out
Weet jij wat overspannen zijn inhoudt? En hoe herken je de signalen bij jouw medewerkers? Wij vertellen je dit en meer in dit artikel!

Werkstress verminderen bij medewerkers doe je zó
Wist je dat maar liefst 21% van verzuimdagen gerelateerd is aan stress op het werk? Maar wat valt er onder werkstress en hoe vlieg je dit probleem aan als werkgever?

Amplitie: wat levert het op en hoe pas je het toe?
Met amplitie verhoog je het werkplezier van medewerkers, verstevig je hun gezondheid én versterk je de betrokkenheid bij de organisatie. Tenminste, dat is het idee.

Neurodiversiteit: zo creëer je voor iedereen een fijne werkplek
De meeste werkplekken zijn ingericht op neurotypische mensen, vaak wordt daarbij helaas weinig gedacht aan neurodivergente mensen. En dat is zonde, zowel voor medewerkers als voor de organisatie!

Nationale Vitaliteitsweek organiseren: 6 workshops en to-do’s
Of je organisatie nu groot of klein is, er is altijd wel een mogelijkheid om iets te organiseren op het gebied van vitaliteit. Ontdek onze aanraders voor de Nationale Vitaliteitsweek 2024!

Q&A met de psycholoog: de meestgestelde coachingsvragen
Dag in dag uit helpen onze coaches medewerkers bij zaken waar zij tegenaanlopen, zowel op werk- als privégebied. Maar wat zijn nou eigenlijk de meestgestelde vragen van coachees?

7 Dimensies van het welzijn van medewerkers
Welzijn kent veel verschillende dimensies: fysiek, emotioneel, spiritueel, intellectueel, sociaal, financieel en werkinhoudelijk. Hoe ga jij als werkgever hier mee om?

Waarom perfectionisme vaak meer kost dan het opbrengt
Perfectionisme: het lijkt een mooie eigenschap. Een perfectionistische medewerker is immers kritisch en levert werk waar kwalitatief niets op aan te merken is. Kortom: de ideale medewerker zou je denken. Maar is dat wel zo?

Bore-out: zo voorkom je dat jouw medewerkers afhaken
Vandaag de dag besteden we veel aandacht aan stress, burn-out en de onophoudelijke prestatiedruk. Toch is de bore-out een even verraderlijke, maar vaak over het hoofd geziene kwestie.

Loslaten doe je zo!
Onplezierige zaken kosten veel energie en putten je uit. Ontdek hoe je kunt loslaten en meer in het moment kunt leven.

Burn-out bij millennials en Gen Z’ers: hoe voorkom je het?
De laatste jaren is het aantal millennials en Gen Z'ers met een burn-out enorm toegenomen. Wat houdt deze generaties zo bezig dat de emmer vaker overloopt dan bij andere generaties?

Zo floreren de introvert en extravert op de werkvloer
Extraverte medewerkers zijn binnen veel organisaties de norm, en dat terwijl een derde van de bevolking introvert is. Wij geven je inzicht en tips om het beste uit ieder type medewerker te halen.

De (on)zin van werkgeluk
Is werkgeluk alleen voor de geluksvogels of is het bereikbaar voor iedereen die dat wil? En welke rol heb je als werkgever hierin?

Pesten op de werkvloer, wat doe je ertegen?
Treiteren, roddelen, uitlachen en kleineren: het gebeurt blijkbaar aan de lopende band op de werkvloer. CNV deed onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en pesten op de werkvloer. En de cijfers zijn schokkend.

Kun je veerkracht van medewerkers versterken met Virtual Reality?
Elke werkgever wil veerkrachtige medewerkers. Maar hoe versterk je die veerkracht? En welke rol kan Virtual Reality daarin spelen?