Vitalmindz blog

Conflict op het werk: zo los je het op

Natuurlijk wil je met plezier naar je werk gaan, maar ongetwijfeld heb je weleens te maken gehad met een conflict op de werkvloer. Ruzie tussen medewerkers veroorzaakt spanningen, stress en in het ergste geval ziekteverzuim. Een situatie die voor niemand prettig is en schadelijk is voor de werksfeer. Wat doe je als medewerkers met elkaar in de clinch liggen? Of als je zelf een probleem hebt met een collega? In dit artikel vertellen we waardoor een conflict op het werk kan ontstaan, hoe je het kunt voorkomen en, heel belangrijk, hoe je het kunt oplossen.

Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023 van TNO en CBS blijkt dat maar liefst 26,5% van de ondervraagden een conflict had met collega’s, de direct leidinggevende of de werkgever. In de horecasector lag dit percentage het hoogst met 31%, terwijl het in de financiële sector 20,5% was.

Wat is een conflict?

Het is heel normaal dat je het niet altijd eens bent met je collega. Hier is niets mis mee en dit is een gewoon meningsverschil. Conflicten op de werkvloer zijn breder dan dat. Ze kunnen variëren van persoonlijke geschillen tussen medewerkers tot structurele conflicten tussen medewerkers en leidinggevenden.

In 2023 meldde 6% van de medewerkers zich ziek vanwege ruzie, conflict of grensoverschrijdend gedrag.

Wat zijn de oorzaken?

Hoe ontstaan deze conflicten op het werk? Slechte communicatie staat vaak aan de basis van problemen op de werkvloer, wat leidt tot misverstanden en ontevredenheid. Hoewel er geen exacte percentages bekend zijn, wordt dit wel vaak als factor genoemd in de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2023. Conflicten op de werkvloer ontstaan vaak door individuele onenigheden, zoals meningsverschillen over prestaties, taken, promoties of persoonlijke kwesties tussen collega’s.

Ook werkdruk en stress dragen bij aan deze conflicten. Daarnaast leiden een gebrek aan controle en autonomie, een gebrek aan erkenning en waardering, ongelijke werkverdeling en ongewenste omgangsvormen zoals pesten en intimidatie vaak tot onenigheid op de werkvloer.

Conflicten kunnen leiden tot demotivatie en lagere productiviteit onder collega’s. Waar je voorheen nog met plezier naar je werk ging, kan een conflict nu zorgen voor meer spanningen. Dit kan ook leiden tot een verhoogd ziekteverzuim. In 2023 meldde 6% van de medewerkers zich ziek vanwege ruzie, conflict of grensoverschrijdend gedrag. Langdurige conflicten kunnen zelfs de reputatie van een organisatie schaden.

Vitalmindz App: voor vitale medewerkers

Ontdek de app

Hoe voorkom je een conflict op het werk?

Je zit uiteraard niet te wachten op ruzies tussen medewerkers. Het liefst wil je dit natuurlijk voorkomen, maar hoe doe je dat? Wees alert als leidinggevende. Probeer signalen te herkennen die aangeven dat er meer aan de hand is bij een medewerker. Denk hierbij aan een ongemotiveerde werkhouding, lage arbeidsproductiviteit, regelmatig ziekmelden, vreemde opmerkingen of roddelen. Het kan ook zijn dat er groepsvorming ontstaat binnen een team of op een afdeling. De medewerker probeert op deze manier medestanders te vinden. Allemaal tekenen aan de wand dat er een conflict kan ontstaan.

Hoe kun je een conflict op het werk oplossen?

Kom in actie en grijp zo snel mogelijk in; denk niet dat het vanzelf overwaait. Volg deze stappen om effectief een conflict te managen:

  1. Ga in gesprek
    Zodra er een conflict is, is het belangrijk om zo snel mogelijk met de betrokken medewerkers in gesprek te gaan. Het is cruciaal om dit op een zorgvuldige en constructieve manier te doen. Creëer een veilige omgeving voor het gesprek. Houd er rekening mee dat een medewerker wellicht niet direct alles op tafel legt. Verzamel feiten en luister naar beide kanten van het verhaal zonder gelijk te oordelen. Blijf professioneel en beleefd tijdens de gesprekken. Sta open voor feedback en schiet niet gelijk in de verdediging.
  2. Zoek samen naar een oplossing
    Ga samen met de medewerker(s) op zoek naar een oplossing. Vraag hoe je hierbij kunt helpen. Wees hierin creatief en flexibel. Kom samen tot een oplossing waar iedereen zich in kan vinden.
  3. Volg de richtlijnen en leg alles vast
    Zorg dat je de bedrijfsprocedures volgt bij het hanteren van conflicten. Om latere misverstanden te voorkomen, is het belangrijk om alles schriftelijk vast te leggen van wat er is besproken. Maak concrete afspraken met de betrokkenen over de vervolgstappen om het conflict op te lossen.

Wat als je er niet uitkomt met elkaar?

Mochten de gesprekken niet leiden tot de gewenste oplossing, dan kan mediation helpen. Een mediator werkt op een neutrale manier om samen met de betrokkenen tot een oplossing te komen. In het ergste geval kan mediation ook niet de oplossing bieden, en is een juridische procedure nog de enige uitweg.

Opgelost?

Is het gelukt om met een goed gesprek of mediator het conflict op te lossen? Blijf scherp, want er kan zo weer een nieuw conflict ontstaan. Gebruik het als een leermoment. Evalueer het proces van de oplossing. Wat ging er goed? En wat zou je de volgende keer anders aanpakken? Doe er je voordeel mee. Je kunt ook een training in communicatie en conflictmanagement volgen. Een dergelijke training kan helpen om toekomstige conflicten te voorkomen en op te lossen.

Houd de situatie in de gaten

Het is belangrijk om de situatie te blijven monitoren. Bied ondersteuning aan de betrokken medewerker. Bied een extra luisterend oor en drink regelmatig een kop koffie met elkaar. Zorg ervoor dat de werkrelatie weer gezond wordt en vooral ook blijft. Zo gaat iedereen weer met plezier naar het werk.

Meer tips voor vitale medewerkers?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!

Ik schrijf me in

Meer weten of advies?
Neem contact op!

Onze medewerkers helpen je graag verder.

Neem contact op

Meer artikelen voor tips en inspiratie