Vitalmindz blog

Binden en boeien van medewerkers: hoe doe je dat?

Binden en boeien of boeien en binden? De kip en het ei. Wie medewerkers (blijvend) weet te boeien, zal ze automatisch aan zich binden. Om ze blijvend te binden, moet je ze blíjven boeien. Je bent dus nooit klaar. Bijna iedere organisatie kampt tegenwoordig met personeelstekort, dat maakt het extra belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan het binden en boeien van je medewerkers.

Boeien, binden… blijven!

Volgens onderzoek van het CBS blijft bijna zes op de tien baanwisselaars korter dan twee jaar in dienst. Er zijn diverse mogelijke oorzaken aan te wijzen voor dit snelle vertrek. De nieuwe medewerker kan bijvoorbeeld teleurgesteld zijn als blijkt dat de werkelijke werkomgeving niet overeenkomt met wat voorgesteld werd tijdens het sollicitatieproces. Ook medewerkers die het gevoel hebben dat er weinig doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden zijn binnen de organisatie, kunnen ervoor kiezen om elders te gaan werken. Daarnaast kan een ongezonde bedrijfscultuur ervoor zorgen dat medewerkers zoeken naar een meer ondersteunende en stimulerende omgeving.

Binden en boeien - baanwisselaars

Uit het aantal baanwisselaars blijkt wel hoe belangrijk het is dat werkgevers, leidinggevenden en HR-professionals moeten letten op de behoeften van hun (potentiële) medewerkers. Het is zaak om te investeren in gerichte werving, behoud van medewerkers en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden om talent aan te trekken en te behouden in een snel veranderende arbeidsmarkt. Maar hoe pak je dat aan?

Acht pijlers van binden en boeien

Heb je er weleens over nagedacht dat er veel overeenkomsten zijn tussen een liefdesrelatie en de relatie tussen werkgever en medewerker? Net als in een liefdesrelatie, moet je ook in de relatie met je medewerkers continu blijven investeren. Dat binden en boeien gaat namelijk niet vanzelf. Hieronder acht pijlers om op te letten.

  1. Weten wat bij je past
    Een goede liefdesrelatie begint bij weten wat je zoekt en wat je nodig hebt. Dit geldt ook voor een arbeidsrelatie. Vaak genoeg wordt bij vertrek van een collega de oude vacature afgestoft en weer online gezet. Terwijl dit juist hét moment is om te (her)analyseren wat je nodig hebt. Want alleen door je behoeften te kennen, kun je de juiste persoon voor een functie aanspreken. Wees ook kritisch in wat je zelf te bieden hebt. Kun jij voldoen aan wat de ander nodig heeft? Wees hierin eerlijk, als je (organisatie) anders blijkt te zijn dan voorgesteld, is de kans groter dat de medewerker weer vertrekt.

  2. Vertrouwen, communicatie en respect
    Open, eerlijke en duidelijke communicatie is essentieel in iedere relatie. Vertrouwen is de basis van een sterke relatie, waarbij beide personen zich veilig voelen om hun kwetsbaarheden te delen en op elkaar te bouwen voor (emotionele) ondersteuning. Dit geldt ook voor werkrelaties. Het vormt de basis voor een samenwerking waarin medewerkers zich veilig en vrij voelen om nieuwe ideeën te delen en uitdagingen aan te kaarten. Check dus regelmatig in bij je medewerkers, betrek hen bij besluitvorming en wees transparant over beleid. Laat daarnaast ook zien dat je je medewerkers vertrouwt en in ze gelooft, van micromanagement wordt niemand beter.

  3. Nieuw: de Vitalmindz App

    Voor vitale medewerkers!

    Ontdek de app
  4. Bevorderen van groei
    In een gezonde relatie probeer je het beste in elkaar naar boven te halen. Als jij investeert in de ontwikkeling van een medewerker, is de kans groot dat de medewerker ook blijft investeren in jou. Denk hierbij niet alleen aan het bieden van opleidingen en cursussen om hard skills te vergroten en verbeteren, maar investeer ook in de persoonlijke ontwikkeling en mentale gezondheid van je medewerkers. Deze punten zijn namelijk minstens zo belangrijk: ze dragen bij aan de vitaliteit en het werkgeluk van je medewerkers en helpen bij het verminderen van verzuim en verloop. Goede manieren om te investeren in de gezondheid van je medewerkers zijn een vitaliteitsbudget en een gezondheidsplatform zoals de Vitalmindz App.

  5. Waardering en erkenning
    In een liefdesrelatie wil je gezien en erkend worden, dit versterkt de band. Hetzelfde geldt voor een werkrelatie: het erkennen van inzet en prestaties draagt bij aan de medewerkersbetrokkenheid. Laat je medewerkers regelmatig weten dat je blij met ze bent en ze waardeert, en beloon ze op een eerlijke manier. Waardering tonen kan op grote en kleine manieren, van een compliment of gezamenlijke lunch tot een bonus of salarisverhoging. Een hoger salaris is dan ook een van de veelgenoemde motivaties door mensen die overstappen naar een andere job.

  6. Gemeenschappelijke doelen
    Het delen van gemeenschappelijke waarden en doelen in een liefdesrelatie (samen oud willen worden, kinderen krijgen, een wereldreis maken) creëert verbondenheid. Voor het werkleven geldt dit ook: het begrijpen én delen van de bedrijfsdoelen zorgt ervoor dat medewerkers zich betrokken voelen bij het succes van het bedrijf. Medewerkers moeten zichzelf kunnen ‘zien’ in het toekomstplaatje. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Wees transparant over waar de organisatie naartoe wil en hoe iedere medewerker daar een belangrijke rol in speelt. Deel successen en uitdagingen, bijvoorbeeld in regelmatige teamvergaderingen. Betrek je medewerkers daarnaast actief bij het vaststellen van doelen, bijvoorbeeld door middel van brainstormsessies of individuele gesprekken.

  7. In plaats van strikt vast te houden aan regels, kan een flexibele houding van de werkgever het verschil maken tussen stress en veerkracht.

  8. Flexibiliteit
    In iedere relatie is het geven en nemen. Niet alleen jij hebt je behoeften, ook je medewerker heeft dat. Flexibiliteit is daarom een cruciale factor in het boeien en binden van medewerkers. Het gaat niet alleen om flexibele werktijden of thuiswerkmogelijkheden, maar ook om het tonen van begrip en empathie voor de persoonlijke omstandigheden van je teamleden. Stel je voor dat een medewerker een plotselinge gezinsverplichting heeft of een persoonlijke crisis doormaakt. In plaats van strikt vast te houden aan regels, kan een flexibele houding van de werkgever het verschil maken tussen stress en veerkracht. Door ruimte te geven voor bijvoorbeeld verlof of aangepaste werktijden, laat je zien dat je als werkgever geeft om het welzijn van je medewerkers, wat hun loyaliteit en betrokkenheid alleen maar versterkt.

  9. Maak plezier
    Een cruciaal, maar soms vergeten aspect van het binden en boeien van medewerkers is het creëren van een werkomgeving waarin plezier en positiviteit centraal staan. Werk hoeft niet alleen serieus en doelgericht te zijn, het kan ook leuk en inspirerend zijn. Wanneer medewerkers plezier hebben in wat ze doen, ervaren ze minder stress en voelen ze zich meer verbonden met hun werk en collega’s. Organiseer daarom regelmatig teambuildingactiviteiten, vier successen en mijlpalen, en moedig een cultuur van humor en speelsheid aan. Dit kan variëren van informele koffiepauzes tot teamuitjes en een gezellige lunch. Door een omgeving te creëren waarin plezier en werk hand in hand gaan, stimuleer je niet alleen de creativiteit en productiviteit, maar versterk je ook de onderlinge relaties en het gevoel van saamhorigheid.

  10. Zelfkennis
    De schuld – of in dit geval de reden van vertrek – altijd bij een ander leggen is op korte termijn misschien het makkelijkst. Maar als je mensen écht aan je wilt binden, is het ontzettend belangrijk om kritisch naar jezelf en de organisatie te blijven kijken. Regelmatige medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO’s) bieden waardevolle inzichten in de behoeften en betrokkenheid van je team. Luister actief naar feedback en neem concrete stappen om eventuele pijnpunten aan te pakken. Daarnaast zijn exitgesprekken met vertrekkende medewerkers waardevolle kansen om dieper inzicht te krijgen in de redenen achter hun beslissing om te vertrekken. Neem deze gesprekken serieus en gebruik de feedback om eventuele problemen te identificeren en te adresseren, zodat je kunt leren en groeien als organisatie.

Een positieve impact

In essentie draait het bij het binden en boeien van medewerkers om het creëren van een werkomgeving waarin mensen zich gewaardeerd, gesteund en geïnspireerd voelen. Door te investeren in de juiste cultuur, goede communicatie, ontwikkelmogelijkheden en flexibiliteit kun je niet alleen talent boeien en binden, maar ook een positieve impact hebben op het welzijn en de prestaties van je medewerkers. Een win-winsituatie dus.

Meer tips voor vitale medewerkers?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van amplitie, preventie en psychisch verzuim!

Ik schrijf me in

Meer weten of advies?
Neem contact op!

Onze medewerkers helpen je graag verder.

Neem contact op

Meer artikelen voor tips en inspiratie